Aston Martin Valiant – V12 5.2 liter turbo berkembar, 745 PS, 6-kelajuan manual, hanya 38-unit; habis dijual!

Aston Martin Valiant – V12 5.2 liter turbo berkembar, 745 PS, 6-kelajuan manual, hanya 38-unit; habis dijual!

Ketika pembuat-pembuat automotif global sedang beralih ke arah teknologi elektrifikasi, jenama kereta sport dari United Kingdom, Aston Martin antara jenama yang ‘degil’ dan masih taksub dengan enjin pembakaran dalaman. Ini dia Aston Martin Valiant, model edisi terhad yang hanya diproduksi sebanyak 38-unit, tidak diberikan sebarang sistem elektrifikasi dan masih menggunakan kotak gear manual!

Menurut Aston Martin, Valiant dihasilkan sebagai model yang sangat difokuskan pada pemanduan litar tetapi ia masih sah untuk digunakan atas jalan raya. Jentera ini dibangunkan oleh unit pembangunan model-model khas Aston Martin sendiri iaitu Q, dan ia sebenarnya bermula dengan permintaan dari pemandu pasukan Formula 1 Aston Martin Aramco, Fernando Alonso yang mahukan sebuah kereta yang ringan, lebih ekstrem dari Aston Martin Valour, serta diispirasikan dari kereta lumba.

Valiant masih dijana oleh enjin V12 5.2 liter dengan dua pengecas turbo seperti Valour, namun ia menghasilkan kuasa yang lebih besar iaitu 745 PS berbanding 715 PS/753 Nm pada Valour. Bagi menyampaikan sepenuhnya kuasa ke roda belakang, ia gandingkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan tanpa menawarkan versi automatik.

Antara perkara yang dibuat bagi meringankan lagi kereta ini termasuk pemadanan subframe belakang yang dibuat dengan kaedah cetakan 3D (3kg), tiub tork yang diperbuat dari magnesium (-8.6kg) dan bateri jenis lithium ion spesifikasi perlumbaan (-11.5kg). Malah Valiant turut dipadankan dengan set rim magnesium 21-inci (dengan tayar 275/35R21 di hadapan dan 323/30R21 di belakang) bukan sahaja dapat mengurangkan berat sebanyak 14kg, ia juga dapat memberikan respons stereng serta kawalan roda.

Aston Martin Valiant – V12 5.2 liter turbo berkembar, 745 PS, 6-kelajuan manual, hanya 38-unit; habis dijual!

Aston Martin menyatakan aspek yang paling memberikan karekter pada Valiant adalah penggunaan penyerap hentak jenis Multimatic Adaptive Spool Valve (ASV) pada kereta ini yang tidak ada ditawarkan oleh mana pengeluar-pengeluar aftermarket. Sistem ini mampu untuk sentiasa menala setiap penyerap hentak kepada satu daripada tiga puluh dua lengkung peredam dalam masa kurang daripada enam milisaat.

Bagi menghentikan kereta ini, Aston Martin Valiant dilengkapkan dengan set brek seramik karbon secara standard, dengan cakera bersaiz 410mm x 38mm dihadapan dan 360mm x 32mm di belakang.

Rupa asas luaran Valiant ini masih nampak seperti Valour, namun ia diberikan perincian aerodinamik yang jauh lebih ekstrem. Keseluruhan panel badan Valiant ini diperbuat dari bahan gentian karbon. Di hadapan, ia diberikan spoiler bawah dan splitter bersaiz besar yang mengalirkan udara di sekitar roda hadapan.

Manakala gril gentian karbon bersaiz besar yang diberikan berfungsi bukan sahaja untuk memberikan aliran udara sejuk pada ruang enjin, malah ia turut mengurangkan beban pada bahagian hadapan bagi membantu memberikan agihan berat lebih seimbang seterusnya memberikan pengendalian lebih baik, menurut Aston Martin.

Aston Martin Valiant – V12 5.2 liter turbo berkembar, 745 PS, 6-kelajuan manual, hanya 38-unit; habis dijual!

Set rim magnesium 21-inci Valiant ini turut dilengkapkan penutup cakera aero yang diinspirasikan dari kereta lumba Le Mans RHAM/1 ‘Muncher 1980, dan ia berfungsi bagi mengurangkan golakan dan seretan udara yang terhasil ketika roda berputar.

Setiap ruang roda juga diberikan liang udara bagi membolehkan aliran Udara masuk dan keluar untuk menyejukkan sistem brek karbon seramik kereta ini. Manakala di belakang, ia menerima rekaan “Kamm tail” bersama spoiler bersaiz besar, bersama diffuser gergasi di bawah yang didakwa mampu menghasilkan pengurangan positif terhadap daya angkat dan seretan. Bahagian tersebut turut menjadi perumah kepada empat tip ekzos titanium yang diletak pada bahagian tengah bagi menyerlahkan raungan enjin V12 kereta ini.

Kokpit Valiant hanya boleh memuatkan dua orang termasuk pemandu, dan ia turut menerima banyak perincian gentian karbon dalam kemasan satin bagi mengurangkan beratnya dan sepasang tempat duduk perlumbaan Recaro Podium. Pelanggan boleh memilih upholsteri Alcantara atau kulit separa-aniline pada bahagian kabin kereta ini.

Selain itu, Valiant turut dipadankan dengan separa roll-cage bukan sahaja untuk memberikan imej seperti kereta lumba, malah untuk keselamatan dan membolehkan tali pinggang keselamatan perlumbaan empat poin dipasang pada kabin tersebut. Dan bagi ‘meraikan’ kotak gear manual pada kereta ini, ia turut diberikan tuil penukar gear jenis-H yang menyerlahkan mekanisma mekanikal di bawahnya.

Aston Martin tidak memberitahu harga sebenar Valiant ini kerana ia bergantung kepada perincian opsyen yang dipilih pelanggan. Walau bagaimanapun kesemua 38-unit Aston Martin Valiant ini sebenarnya sudah habis ditempah dan ia akan mula dihantar kepada pelanggan bermula suku ke-4 2024.

Kereta ini juga bakal membuat kemunculan sulungnya di khalayak ramai pada Goodwood Festival of Speed 2024 pada 11 hingga 14 Julai nanti, dan ia akan dipandu oleh Fernando Alonso pada laluan Hill Climb acara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required