Belum ada kertas dasar rasionalisasi subsidi petrol RON95, tidak dilaksana dalam masa terdekat – PMX

Belum ada kertas dasar rasionalisasi subsidi petrol RON95, tidak dilaksana dalam masa terdekat – PMX

Belum ada kertas dasar dibawa ke Kabinet bagi tujuan rasionalisasi subsidi dilaksanakan ke atas petrol RON95, itulah yang dikatakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dalam masa yang sama, beliau juga mengesahkan bahawa penyasaran semula subsidi petrol RON95 tidak akan dilaksanakan dalam masa terdekat, laporan Berita Harian.

“Belum ada kertas dasar yang boleh membawa kita untuk melaksanakannya (rasionalisasi subsidi RON95) dengan cepat. Ada kajian dari dulu, tetapi kita fikir lebih baik lihat dulu langkah (penyasaran) ke atas elektrik dan diesel.

“Lihat dulu kesannya dan bagaimana reaksi rakyat. Barulah (selepas itu) kita sedia berunding apakah (ada) keperluannya,” katanya pada sesi Waktu Pertanyaan Perdana Menteri di Dewan Rakyat semalam. Ia adalah bagi menjawab soalan tambahan Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas) yang ingin tahu sama ada kerajaan berhasrat melaksanakan penyasaran subsidi petrol RON95.

Walau bagaimana pun, beliau berkata, pada hematnya, penyasaran semula subsidi petrol RON95 wajar dilaksanakan sejak dulu lagi, namun beliau sedar terdapat pelbagai kekangan yang menyukarkan pelaksanaan semula subsidi bagi bahan api itu.

Belum ada kertas dasar rasionalisasi subsidi petrol RON95, tidak dilaksana dalam masa terdekat – PMX

“Kalau tanya saya, (penyasaran semula) subsidi RON95 patut sudah dilaksanakan lama dulu. Tetapi ini tak mudah, masalah kita hadapi adalah 3.8 juta orang asing guna minyak ini, begitu juga orang kaya, ini yang mesti dan amat penting untuk kita hentikan.

“Bagi isu ini (penggunaan babitkan orang asing dan orang kaya), saya tak tolak ansur kerana mereka sudah gunakan subsidi sejak berpuluh tahun lalu. Justeru (sekarang ini) bagaimana kaedah (terbaik bagi pelaksanaannya) kita perlu fikir supaya ia tidak membebankan rakyat,” katanya.

Pada hujung bulan lalu, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata kerajaan sedang meneliti keperluan rasionalisasi subsidi dilaksanakan ke atas petrol RON95. Katanya lagi, buat masa ini, tumpuan dan keutamaan akan diberikan kepada pelaksanaan subsidi diesel yang dilaksanakan bermula 10 Jun lalu sehingga penyasaran subsidi itu menjadi stabil, sekali gus mencapai objektif yang ditetapkan.

Rafizi turut memaklumkan tiada notis awam awal akan dikeluarkan berkenaan keputusan untuk menarik balik subsidi menyeluruh sedia ada, sama seperti yang dilaksanakan terhadap pengumuman harga baharu diesel untuk Semenanjung Malaysia bulan lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required