BYD pilih Thailand untuk lokasi kilang pertamanya di Asia Tenggara – sasar keluarkan 150k unit EV setahun

BYD pilih Thailand untuk lokasi kilang pertamanya di Asia Tenggara – sasar keluarkan 150k unit EV setahun

Pengeluar kereta China, BYD, telah membuka fasiliti pemasangan kenderaan elektrik (EV) di Thailand, sekaligus menjadi kilang pertamanya di Asia Tenggara, pasaran EV serantau yang berkembang pesat di mana ia telah menjadi syarikat dominan, laporan Reuters.

“Thailand mempunyai visi EV yang jelas dan sedang memasuki era baharu pembuatan kereta. Kami akan membawa teknologi dari China ke Thailand,” kata Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden BYD, Wang Chuanfu pada majlis perasmian kilang berkenaan.

Kilang BYD itu adalah sebahagian daripada gelombang pelaburan bernilai lebih AS$1.44 bilion (RM6.79 bilion) daripada pembuat EV China yang mendirikan kilang di Thailand, dibantu oleh subsidi kerajaan dan insentif cukai.

BYD pilih Thailand untuk lokasi kilang pertamanya di Asia Tenggara – sasar keluarkan 150k unit EV setahun

Thailand yang sememangnya menjadi hab pengeluaran kenderaan serantau telah menetapkan sasaran untuk menukarkan 30% pengeluaran tahunannya yang berjumlah 2.5 juta kenderaan kepada EV menjelang 2030.

“BYD menggunakan Thailand sebagai hab pengeluaran untuk eksport ke ASEAN dan banyak negara lain,” kata Setiausaha Agung Lembaga Pelaburan Thailand, Narit Therdsteerasukdi, merujuk kepada 10 negara blok Asia Tenggara itu.

Kilang pemasangan BYD yang terletak di Rayong di timur Thailand ini bernilai AS$490 juta dan menyasarkan kapasiti pengeluaran sebanyak 150,000 kenderaan setahun termasuk untuk model plug-in hybrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required