GWM Tank 300 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – SUV offroad enjin petrol 2.0 turbo 220 PS, RM250k

GWM Tank 300 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – SUV offroad enjin petrol 2.0 turbo 220 PS, RM250k

Great Wall Motor (GWM) Malaysia hari ini secara rasminya melancarkan Tank 300 untuk jualan, pada harga RM250,000, bersama jaminan enam tahun tanpa had batuan. SUV lasak ini masuk sebagai unit import penuh (CBU) dan ditawaran hanya dalam satu varian.

Ia dipacu oleh enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo, yang mampu menghasilkan 220 PS (217 hp atau 162 kW) pada 5,500 rpm dan tork 380 Nm dari 1,800 hingga 3,600 rpm. Kuasa ini disampaikan kepada roda melalui transmisi automatik lapan kelajuan, dengan sistem pacuan empat roda yang datang dengan fungsi 2H, 4H, 4L, serta pengunci differential hadapan dan belakang elektronik.

Selain pelbagai tetapan yang disediakan untuk keadaan jalan berbeza, Tank 300 juga menyediakan fungsi Crawl Control yang boleh mengawal penyampaikan kuasa serta brek apabila bergerak perlahan di atas jalan offroad atau melalui rintangan). Satu lagi fungsi unik adalah Tank Turn, di mana radius pusingan dapat dijadikan lebih kecil apabila roda bahagian dalam diperlahankan apabila membuat pusingan U.

Kenderaan yang mempunyai berat 2,155 kg ini mampu mencapai laju maksimum 175 km/j dan catatan lain yang berkaitan dengan offroad adalah seperti sudut junam 33°, sudut berlepas 34°, sudut tanjakan 23.1°, jarak dari tanah 224 mm dan keupayaan meredah air 700 mm.

Melihat kepada badannya, SUV ini mencatat panjang 4,760 mm, lebar 1,930 mm, tinggi 1,903 mm dan jarak roda 2,750 mm. Bentuknya pula nampak klasik dengan rekaan berpetak berserta kemasan keliling roda yang tebal.

Lampu hadapan LED SUV ini menggunakan bentuk bulat, dengan terdapat jalur LED melintang di tengahnya, manakala pintu ruang barangan belakang dibuka ke tepi. Melengkapkan kenderaan adalah rim 18 inci dua tona, dibalut tayar Michelin Primacy HT 265/60.

GWM Tank 300 dilancarkan untuk pasaran Malaysia – SUV offroad enjin petrol 2.0 turbo 220 PS, RM250k

Masuk ke dalam anda akan melihat rekaan yang seperti mendapat inspirasi daripada Mercedes-Benz G-Class, dengan corong pendingin hawa bentuk turbin, dua skrin 12.3 inci yang bersambung serta tempat pemegang di atas papan pemuka. Pergi kepada konsol tengah, terdapat tombol gear besar serta pemilih mod pemanduan, butang brek parkir serta sistem bantuan pemandu.

Ciri lain yang diberikan adalah pendingin hawa automatik, tempat duduk kawalan kuasa, tempat duduk dibalut kulit Nappa tiruan, sistem bunyi Infinity sembilan pembesar suara, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, bumbung suria boleh buka, lampu suasana 64 warna, kaca akustik untuk cermin dan tingkap hadapan, pad pengecas tanpa wayar serta pedal penukar gear.

Untuk kelengkapan keselamatan dan sistem bantuan pemandu, Tank 300 datang dengan beg udara hadapan, sisi dan bidai serta sistem ADAS penuh yang termasuk Adaptive Cruise Control, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, Blind Spot Detection, Lane Change Assist dan Rear Cross-Traffic Assist.

Turut diberikan adalah pengesan jarak hadapan dan belakang, sistem pemerhati tekanan angin tayar, kamera 360 darjah, serta pandangan casis lutsinar yang sangat berguna untuk melihat keadaan sekeliling melalui skrin di tengah.

Empat warna badan ditawarkan untuk Tank 300 pasaran Malaysia ini, dengan yang utama adalah Dusk Orange seperti di dalam gambar, diikuti Fossil Grey, Crystal Black dan Pearl White.

Selain daripada itu, 300 pembeli awal Tank 300 ini juga akan menerima jaminan lima tahun atau pakej penyelenggaraan percuma 100,000 km (termasuk upah dan alat ganti, untuk setiap 10,000 km atau setiap enam bulan), serta jaminan enjin dan transmisi sepanjang hayat tanpa had batuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required