MINI Cooper S 2024 rasmi dijual pada harga RM280k – F66 dengan enjin petrol 2.0L turbo 201 hp, tork 300 Nm

MINI Cooper S 2024 rasmi dijual pada harga RM280k – F66 dengan enjin petrol 2.0L turbo 201 hp, tork 300 Nm

Selepas dipertontonkan di di Malaysia Autoshow 2024 Mei lalu, MINI Cooper S F66 baru kini rasmi dijual di Malaysia pada harga RM279,888 tidak termasuk insurans. Jaminan standard yang diberi adalah untuk dua tahun tanpa had batuan, tetapi apabila mengambil jaminan empat tahun dan pakej servis, harganya menjadi RM290,288.

Hatchback tiga pintu ini digerakkan oleh enjin petrol empat-silinder 2.0 liter turbo B48 yang mampu menghasilkan kuasa 204 PS (201 hp) dan tork 300 Nm. Ia digandingkan dengan transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan yang sama seperti sebelum ini dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 6.6 saat dan mencecah kelajuan maksimum 242 km/j.

Rekaan luar model ini berubah sepenuhnya, dengan antara yang terserlah seperti lampu utama LED bulat dengan lampu nyalaan siang melintang serta gril berbentuk octagonal. Terdapat ciri unik MINI yang telah disingkirkan iaitu corong bonet palsu dan juga scuttle sisi pada fender.

MINI Cooper S 2024 rasmi dijual pada harga RM280k – F66 dengan enjin petrol 2.0L turbo 201 hp, tork 300 Nm

Di dalamnya, Cooper S F66 menerima paparan OLED bulat seperti berukuran 9.4-inci dengan bentangan papan pemuka yang lebih kurang sama seperti model elektrik J01. Ia dikendalikan oleh Sistem Operasi MINI berasaskan Android dan memberikan akses untuk hampir kesemua fungsi kenderaan, termasuk sistem suhu.

Masih ada butang fizikal pada Cooper S baru ini, dan ia digunakan untuk pemilih gear, kawalan media serta pemilihan mod MINI Experience. Untuk pasaran tempatan, kita menerima Cooper S dengan kemasan Classic, yang dihiasi fabrik hitam-biru, bersama kulit Vescin untuk roda stereng serta tempat duduk kemasan kelabu/hitam dan biru.

MINI Cooper terkini dengan enjin petrol ini masih menerima bentangan empat-tempat duduk dan ruang but berkapasiti 210 liter, namun dengan fungsi tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan dengan nisbah 60:40, maka kapasiti kargo boleh dipertingkatkan menjadi 725 liter.

Cooper S versi Malaysia juga dilengkapi dengan roda aloi ringan dua-tona ‘Slide Spoke’ 18-inci, pantulan logo MINI pada kedua-dua sisi, sistem bunyi Harman kardon, paparan utama, Comfort Package Plus, Comfort Access dan MINI Interaction Unit.

Untuk sistem bantuan pemandu, Cooper S menerima pakej Driving Assistant termasuk amaran menukar lorong dengan fungsi kembali lorong aktif, amaran ketibaan lorong dengan campur tangan stereng aktif, info pengehad kelajuan, bantuan pengehad kelajuan manual, kawalan cruise pasif, brek kecemasan autonomous, kepekaan trafik lintasan belakang dengan campur tangan brek dan amaran keluar.

Ia juga diberikan Driving Assistant Plus yang menambah ciri kawalan cruise adaptif dengan fungsi stop and go, batuan kawalan lorong dan stereng serta bantuan pengehad kelajuan automatik. Ciri standard bagi Parking Assistant Plus adalah termasuk Bantuan Parkir, Kawalan Jarak Parkir Aktif, kamera undur, Bantuan Mengundur, Pandangan Parkir, Remote 3D View dan dashcam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required