MINI Cooper SE 2024 tiba di Malaysia – EV tiga pintu dengan kuasa 218 PS, jarak gerak 402 km, RM195k

MINI Cooper SE 2024 tiba di Malaysia – EV tiga pintu dengan kuasa 218 PS, jarak gerak 402 km, RM195k

Selepas diperkenalkan kepada dunia pertama kali September tahun lalu, MINI Cooper SE hatchback elektrik penuh (versi petrol dipanggil sebagai MINI Cooper S) kini dilancarkan untuk pasaran Malaysia dalam cuma satu varian sahaja, pada harga RM193,888 tidak termasuk insurans.

Harga ini cuma RM500 lebih tinggi berbanding Cooper SE sebelumnya, dan ia dimasukkan sekali dengan jaminan tanpa had selama dua tahun. Jika mengambil jaminan empat tahun dan pakej servis, harganya menjadi RM200,188. Jaminan bateri lapan tahun/160,000 km diberikan secara standard dengan setiap pembelian.

Menggunakan nama kod J01, Cooper SE ini dibangunkan atas platform yang dibina bersama dengan GWM dan dipacu oleh satu motor elektrik berkuasa 218 PS (160 kW) dan 330 Nm, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 6.7 saat.

Dilengkapi bateri 54.2 kWh, Cooper SE ini mampu memberikan jarak gerak sehingga 402 km mengikut kitara WLTP. Untuk pengecasan, ia boleh menerima input AC maksimum sehingga 11 kW dan DC sehingga 95 kW. Apabila menggunakan pengecas pantas DC, baterinya boleh naik dari 10 ke 80% dalam masa tidak sampai 30 minit.

MINI Cooper SE 2024 tiba di Malaysia – EV tiga pintu dengan kuasa 218 PS, jarak gerak 402 km, RM195k

Melalui model J01 ini, MINI mengambil peluang mengubah reka bentuk klasiknya kepada yang lebih minimalis. Sebagai contoh, tiada lagi hud depan jenis clamshell, kemasan tepi fender, kemasan krom serta kemasan plastik keliling roda.

Sebaliknya, ia mendapat lampu DRL boleh ubah dengan lampu utama LED berbentuk bulat, serta lampu belakang LED matriks yang disediakan dengan tiga pilihan grafik pencahayaan. Untuk pasaran Malaysia, Cooper SE diberikan dengan rim Night Flash 18 inci yang dibalut tayar Maxxis.

Perubahan lebih besar dapat ditemui di bahagian dalam, dengan beberapa skrin serta suis yang ada pada MINI hatch sebelum ini telah diganti dengan hanya satu skrin sesentuh OLED 9.2 inci di tengah, yang menggunakan sistem MINI Operating System 9 berasaskan Android. Paparannya boleh berubah mengikut mod pemanduan dan mempunyai kawalan suara yang dipanggil sebagai Spike.

Beberapa butang fizikal masih dikekalkan di bawah skrin tersebut, untuk menghidupkan enjin, memilih gear dan penukaran mod pemanduan. Bahagian dalam kenderaan ini turut dijadikan lebih menarik dengan paparan lampu suasana pada papan pemuka serta panel pintu, balutan fabrik serta kemasan berwarna emas.

Kelengkapan standard lain yang diberi adalah termasuk sistem tanpa kunci, cermin malap sendiri, pengawal pendingin hawa automatik dua zon, tempat duduk sport kawalan elektrik dengan fungsi memori, sistem Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, head-up display, balutan fabrik Vecsin serta sistem bunyi Harman Kardon dengan 10 pembesar suara.

Untuk sistem keselamatan, Cooper SE datang dengan pakej Driving Assistant Plus yang termasuk Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control dengan fungsi stop and go, Lane Centring Assist, Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert dengan brek automatik serta sistem pengenalan tanda jalan. Melalui pakej Parking Assistant Plus, kereta ini mendapat fungsi Park Assist, Reversing Assist, kamera undur serta pandangan 3D melalui aplikasi telefon pintar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • I hope they can improve the taillights and release a facelift model soon!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required