Suzuki Swift 2024 dapat 3-bintang dari Euro NCAP

Suzuki Swift 2024 dapat 3-bintang dari Euro NCAP

Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) telah pun mengeluarkan penarafan keselamatan terkini, dengan menyaksikan Suzuki Swift baharu diberikan tiga-bintang menerusi ujian penilaian yang dilaksanakan. Pertama kali didedahkan sebagai model konsep pada Oktober lalu, kemudian diikuti dengan versi produksi pada Disember tahun yang sama, Swift menjalani perubahan rekaan yang radikal dan telah pun mula dijual di Eropah sejak awal tahun ini.

Merujuk laporan Euro NCAP, Swift memperoleh sejumlah 67% mata bagi kategori perlindungan penumpang dewasa. Sementara itu, bagi kategori perlindungan penumpang kanak-kanak pula, ia menerima 65% mata, dengan ciri perlindungan leher yang bersifat ‘lemah’ kerana semasa ujian, ia menggunakan patung yang mewakili kanak-kanak berusia enam tahun dan terdapat kekurangan pada sistem pengesan kanak-kanak.

Walau bagaimana pun, Swift menerima markah yang lebih baik untuk kategori pengguna jalan raya dengan 76% mata, di mana ia memberikan perlindungan yang baik atau mencukupi untuk pejalan kaki atau penunggang basikal sekiranya berlaku pelanggaran. Sistem brek kecemasan autonomous (AEB) juga bertindak balas secukupnya kepada pejalan kaki dan untuk penunggang basikal pula, ia ditandakan sebagai ‘baik’.

Bagi kategori bantuan keselamatan pula, Swift menerima markah sebanyak 62% dan memenuhi keperluan perundangan dengan memiliki AEB, sistem kekal lorong kecemasan, pengehad kelajuan dan pengesanan keletihan pemandu. Euro NCAP telah menunjukkan bahawa model itu “memenuhi kewajipan yang ditetapkan tetapi melakukan lebih sedikit lagi,” kerana sistem lain seperti pengesanan penumpang belakang dan pemantauan status pemandu (keletihan pemandu) telah mengehadkan skor maksimumnya dalam kategori ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required