Hanya 19 dari 137 jenama EV China kekal untung menjelang 2030 kerana perang harga – penganalisa

Hanya 19 dari 137 jenama EV China kekal untung menjelang 2030 kerana perang harga – penganalisa

Hari demi hari, pelbagai jenama EV dari China yang timbul seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Dan apa yang agak menarik perhatian, persaingan ini membabitkan “perang harga” yang begitu drastik, menyaksikan jenama-jenama berkenaan mengurangkan harga model masing-masing untuk menguasai pasaran.

Persaingan ini mungkin baik untuk pengguna, namun ia boleh ‘membunuh’ syarikat-syarikat dengan kedudukan kewangan yang kurang kukuh. Menurut laporan analisa yang dibuat oleh firma perunding global AlixPartners, dijangkakan hanya 19 dari 137 jenama EV dari China yang ada sekarang akan kekal menghasilkan keuntungan menjelang akhir 2030 nanti.

Laporan yang dipetik oleh Bloomberg itu menyatakan syarikat-syarikat yang tidak mampu menjana keuntungan berkemungkinan akan keluar dari industri, bergabung antara satu sama lain atau perlu berjuang untuk bahagian pasaran yang kecil.

Salah satu syarikat yang telah pun tumbang adalah WM Motor, yang telah memfailkan kebankrapan Oktober lalu selepas bergelut dengan hutang dan kerugian yang semakin meningkat. Perang harga yang telah berlangsung di China selama hampir dua tahun telah mengakibatkan margin berkurangan dengan ketara bagi sesetengah pembuat EV. Ia dilihat semakin parah apabila jenama yang lebih besar seperti BYD dan Tesla menumpukan usaha mereka untuk mengukuhkan penguasaan mereka.

Hanya 19 dari 137 jenama EV China kekal untung menjelang 2030 kerana perang harga – penganalisa

“Selagi pemain besar seperti BYD masih mempunyai margin kasar, akan sentiasa ada ruang untuk perang harga ini berterusan,” kata Stephen Dyer, pengarah urusan AlixPartners yang berpangkalan di Shanghai. Tahun lalu, purata harga jualan kereta di China jatuh sebanyak 13.4%, walaupun purata margin pengeluar kereta meningkat sebanyak 7.8% pada 2023 daripada 6.3% pada 2022. Ini didorong oleh langkah penjimatan kos yang melibatkan pembekal serta mempercepatkan pengeluaran model baharu ke pasaran.

Menjelang penghujung dekad, pembuat kereta China dijangka menguasai 33% daripada pasaran automotif global dan 45% daripada jualan kenderaan tenaga baharu (NEV). Walaupun begitu, AlixPartners melihat bahagian pasaran untuk pembuat kereta China di Eropah menurun dari 15% kepada 12% disebabkan oleh pengenaan tarif sementara tambahan oleh Kesatuan Eropah (EU).

Laporan ini turut mendedahkan bahawa kakitangan jenama-jenama EV China ini mampu untuk bekerja lebih masa sehingga 140 jam sebulan, atau tujuh kali lebih lama berbanding 20 jam maksimum untuk kerja lebih masa bagi pekerja-pekerja jenama automotif arus perdana.

Hasil dari peningkatan produktiviti tersebut telah membantu jenama-jenama EV China ini mempercepatkan penghantaraan kepada pelanggan. Ia turut diperkukuhkan dengan inisiatif lain seperti meningkatkan daya saing termasuk pelaburan peringkat nasional dalam teknologi bateri dan bahan dengan integrasi menegak yang teguh melibatkan pembekal, memisahkan pembangunan perkakasan dan perisian, menubuhkan jenama NEV bebas dan juga sokongan kerajaan tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required