VIDEO: Tular korek sendiri buat bunga tayar lori

VIDEO: Tular korek sendiri buat bunga tayar lori

Isu keselamatan berkenaan kenderaan berat sentiasa perlu diambil penting kerana apabila berlaku kegagalan kenderaan seperti ini atas jalan raya, ia bukan sahaja boleh mencederakan pemandunya sendiri, tapi juga pengguna jalan raya lain. Dan disebabkan saiznya yang besar, skala kerosakan pada pelbagai aspek juga adalah lebih besar.

Terbaru, tular dalam X, dimuat naik oleh pemilik akaun @mhmmdhsm menunjukkan video seorang lelaki mengukir sendiri bunga tayar menggunakan satu alat tajam, pada sebiji tayar yang masih lagi melekat pada lori. Video itu juga menampakkan ayat “mai semua boleh buat roger ja sampai.”

Sementara kita mungkin sudah pernah melihat tayar jenis “rethread” yang menggunakan kembali tayar botak, dan ditampal dengan satu lapisan berbunga baru, cara yang ditunjukkan dalam video ini pula berbeza dan dilihat lebih bahaya kerana tayar yang sudah nipis dikorek lagi untuk menghasilkan “longkang” seakan bunga tayar.

Logiknya, perbuatan seperti ini menambahkan risiko tayar mudah pecah kerana ketebalan tayar tersebut, antara bahagian luar dan bahagian dalamnya sudah semakin nipis, tetapi masih perlu menahan beban berat muatan yang dibawa.

Menjimatkan kos daripada menukar tayar baru mungkin adalah sebab cara ini digunakan, namun kita perlu tahu bahawa isu keselamatan bukanlah sesuatu yang boleh diabaikan. Apa agaknya langkah yang boleh dibuat oleh pihak berkuasa berkenaan perkara ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required