Pulau Pinang bakal sediakan teksi air sebagai mod pengangkutan awam bagi kurangkan kesesakan trafik

Pulau Pinang bakal sediakan teksi air sebagai mod pengangkutan awam bagi kurangkan kesesakan trafik

Kementerian Pengangkutan (MOT) memaklumkan pihaknya telah menerima permohonan daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang melalui Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) bagi cadangan penyediaan perkhidmatan pengangkutan air atau teksi air (water taxi) di kawasan Pulau Pinang sebagai mod pengangkutan awam bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menggalakkan aktiviti pelancongan di Pulau Pinang.

“Beberapa siri perbincangan juga telah diadakan bersama pihak Kementerian dan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) memandangkan terdapat beberapa cadangan lokasi perkhidmatan teksi air tersebut berada dalam kawasan Had Pelabuhan Pulau Pinang yang dikawal selia oleh SPPP.

“MOT menyambut baik akan inisiatif Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam usaha untuk mengenal pasti mod pengangkutan alternatif bagi menyurai kesesakan lalu lintas kepada masyarakat tempatan. Walau bagaimanapun, MBPP perlu memastikan peraturan semasa dipatuhi sepenuhnya bagi mengelakkan sebarang perkara berbangkit dari aspek keselamatan pelayaran, spesifikasi kapal atau feri yang digunakan sebagai teksi air dan sebagainya,” katanya menerusi jawapan bertulis untuk Dewan rakyat semalam.

Ia bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Sanisvara Nethaji Rayer A/L Rajaji (PH-Jelutong) yang meminta Menteri Pengangkutan menyatakan adakah Kerajaan Persekutuan bercadang memperkenalkan teksi air di Pulau Pinang bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas jalan semasa waktu puncak.

Pada April 2022, kerajaan negeri telah memaklumkan pihaknya masih menantikan kelulusan dari MOT untuk melaksanakan perkhidmatan teksi air ini sebagai sebahagian Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP). Di mana pemohonan telah pun diserahkan kepada MOT pada September 2021, selain sebagai salah satu mod pengangkutan awam, perkhidmatan teksi air ini juga dilihat mampu dijadikan salah satu daya tarikan bagi sektor pelancongan di negeri tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required