Leapmotor C10 tiba di M’sia tidak lama lagi – Stellantis sahkan EV mampu milik ini dilancar pada Q4 2024

Leapmotor C10 tiba di M’sia tidak lama lagi – Stellantis sahkan EV mampu milik ini dilancar pada Q4 2024

Leapmotor bersedia untuk membuat debut pelancarannya di Malaysia pada suku keempat 2024, ujar Pengarah Urusan Stellantis Malaysia Jamie Morais seperti yang dilaporkan oleh NST. Ini adalah jangka masa yang sama yang direncanakan oleh Leapmotor International, usaha sama antara Stellantis dan pembuat kereta China itu, yang diumumkan beberapa bulan lalu.

“Pertama, kami mempunyai Leapmotor, yang akan dilancarkan pada suku keempat tahun ini. Ia akan menjadi jenama pertama kami yang menjual hanya kenderaan elektrik (EV) untuk pasaran Malaysia. Kami akan membawa masuk Leapmotor C10, yang secara unik berada dalam segmennya sendiri dan merupakan model global pertama Leapmotor,” kata Morais.

C10 akan menjadi model pertama Leapmotor yang memasuki pasaran sini dan sebelum ini pernah dipertontonkan pada Mei lalu. Merupakan SUV segmen-D, ia memiliki dimensi berukuran 4,739 mm panjang, 1,900 mm lebar, 1,680 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,285 mm, yang meletakkan sama kelas seperti Proton X90 dan Chery Tiggo 8 Pro.

Harga rasminya masih belum didedahkan namun difahamkan C10 akan ditawarkan dengan harga berpatutan, dan Morais juga berkata sebelum ini, ia akan dijual pada julat lebih kurang sama dengan “model EV paling popular di Malaysia buat masa sekarang”.

C10 juga merupakan model global pertama bagi Leapmotor yang diperkenalkan di IAA Mobility pada 2023, dibangunkan dengan platform LEAP 3.0 bersama binaan elektrikal 800V untuk pengecasan pantas sehingga 4C. Dengan “C” menunjukkan berapa kali bateri boleh dicas dalam satu jam. Bateri yang dicas penuh dikatakan memberikan jarak sehingga 420 km mengikut piawaian WLTP.

Berdasarkan maklumat daripada kementerian industri dan teknologi maklumat (MIIT) China, C10 dijanakan oleh bateri lithium iron phosphate (LFP) dengan dua kapasiti iaitu 69.9 kWh dan 52.9 kWh. Ia turut ditawarkan dengan motor-tunggal, pacuan roda-belakang dan juga larasan dwi-motor, pacuan semua-roda, dengan output kuasa dari 231 PS (228 hp atau 170 kW) dan 340 PS (335 hp atau 250 kW).

GALERI: Leapmotor C10 EV dipertontonkan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required