Xpeng G6 ditemui di Malaysia – pesaing Tesla Model Y bakal tiba, kuasa sehingga 296 PS, jarak 570 km?

Xpeng G6 ditemui di Malaysia – pesaing Tesla Model Y bakal tiba, kuasa sehingga 296 PS, jarak 570 km?

Sebelum pelancarannya berlaku tidak lagi, Xpeng G6 kini sudah ditemui atas jalan di Malaysia. Gambar unit yang tidak mempunyai sebarang pelekat ini dimuat naik pengguna Facebook, Daryl Tan di paultan.org Automotive/Car Discussion Group, dengan mengatakan EV tersebut ditemui di Teluk Panglima Garang, Selangor.

Seperti yang sudah diketahui, Bermaz Auto berjaya memperoleh hak mengedar kenderaan Xpeng di Malaysia, dan G6 akan menjadi model pertama yang dilancarkan. Di Singapura dan Thailand, tempahan untuk model ini sudah pun dibuka dengan dua varian ditawarkan iaitu Standard Range dan Long Range.

Untuk pasaran Singapura, varian Standard Range datang dengan motor elektrik belakang berkuasa 258 PS (255 hp atau 190 kW) dan tork 440 Nm, manakala varian Long Range mempunyai tork yang sama, tetapi dengan kuasa lebih tinggi, iaitu 286 PS (282 hp atau 210 kW).

Varian Standard Range dilengkapi dengan bateri lithium iron phosphate (LFP) 66 kWh, mampu memberikan jarak gerak sehingga 435 km (WLTP) dan boleh dicas menggunakan sumber AC sehingga 11 kW dan DC sehingga 215 kW.

Bagi Long Range pula, ia menggunakan bateri nickel cobalt manganese (NCM) dengan kapasiti 87.5 kWh, memberikan jarak gerak sehingga 570 km. Pengecasan menggunakan sumber DC bagi varian ini ditinggikan sehingga 280 km dan bateri boleh naik 10-80% dalam masa 20 minit.

Sementara itu di Thailand, G6 juga datang dengan versi elektrik di belakang, yang menjadikan kuasanya lebih tinggi 296 PS (292 hp atau 218 kW) dan tork 440 Nm. Pilihan bateri masih sama seperti model di Singapura.

Setakat ini kita masih belum mengetahui perincian berkenaan model ini di Malaysia, tetapi penawaran di dua negara jiran ini boleh dijadikan sebagai rujukan. Untuk harga, memandangkan model ini meletakkan Tesla Model Y yang berharga RM191,000 sebagai sasaran, ia mungkin boleh jadi lebih murah.

GALERI: Xpeng G6 di Bangkok

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required