Proton X70 2025 ada Apple CarPlay dan Android Auto?

Proton X70 2025 ada Apple CarPlay dan Android Auto?

Dalam satu hantaran di laman Facebook Group X70OCM (Proton X70 Owner Club Malaysia), seorang ahlinya, Fadz Kamaruddin memuat naik sebuah iklan tempahan bagi Proton X70 facelift yang bakal diperkenalkan nanti. Bagaimanapun, masih belum ada tarikh pelancaran yang dikongsikan oleh Proton setakat ini.

Apa yang menarik, iklan ringkas tersebut menyenaraikan apa yang dilihat sebagai peningkatan yang akan diberikan terhadap SUV X70 2025 itu kelak. Ada lapan perkara yang tersenarai:

  • Rekaan baru untuk bampar depan dan belakang
  • Kelengkapan ADAS Tahap 2
  • Skrin bagi (Infotainment Head Unit) IHU bersaiz 12.3-inci
  • Rekaan rim baru
  • Rekaan panel meter baru
  • kerusi dengan balutan kulit Nappa baru
  • Ambient light
  • Apple CarPlay/Android Auto

Ciri yang terakhir disenaraikan itulah yang paling menarik perhatian: adakah Proton X70 2024 ketika dilancarkan nanti akan sudah dilengkapi dengan ciri berkenaan? Hal ini menjadi satu pertanyaan yang kerap diajukan kepada Proton, dan sehingga kini masih belum ditawarkan lagi.

Proton X70 2025 ada Apple CarPlay dan Android Auto?

Kali terakhir Proton memberi maklum balas rasmi berkaitan ketersediaan ciri ini adalah pada Jun lalu, ketika pelancaran X50 RC 2024 yang ketika itu dijangka sudah akan dilengkapi dengan ciri berkenaan, tetapi sebaliknya tidak.

Ketika itu, Proton mengesahkan bahawa model kenderaan semasa yang telah ditawarkan — melibatkan X90, S70 dan X50 RC terbaru — tidak akan menerima ciri Apple CarPlay dan Android Auto. Tiada juga ciri kemaskini over-the-air (OTA) bagi fungsi berkenaan untuk pengguna model sedia sedia ada seperti yang dinyatakan sebelum ini.

Sebaliknya, dua ciri sambungan telefon pintar itu akan hanya ditawarkan melalui pengenalan model baru, termasuklah X70 facelift yang akan datang, serta versi kemaskini tahun 2025 bagi X90 dan S70. Jadi, kebarangkalian yang sangat tinggi bahawa X70 2024 nanti akan terus dilengkapi dengan ciri Apple CarPlay/Android Auto, setelah sekian lama menunggu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required