Proton eMas 7 ditunjuk — SUV dibangun bersama Geely Galaxy E5; EV pertama M’sia dijual hujung 2024

Proton eMas 7 ditunjuk — SUV dibangun bersama Geely Galaxy E5; EV pertama M’sia dijual hujung 2024

Proton akhirnya mendedahkan secara rasmi model EV eMas 7 (ditulis e.MAS 7) kepada umum hari ini dengan mengenakan pelekat samaran. Dan, jangkaan sebelum ini juga tepat: ia merupakan sebuah model yang menggunakan asas sama dengan Geely Galaxy E5 — EV yang dibangunkan untuk pasaran pemanduan sebelah kanan, yang mana menurut Proton, seramai 230 orang tenaga kerja Proton turut terlibat dalam proses keseluruhannya secara bersama.

Dengan eMas 7 berkongsi model sama seperti Galaxy E5, ini bermaksud ia menggunakan platform Global Intelligent New Energy Architecture (GEA). Ini adalah hasil daripada Sustainable Experience Architecture (SEA) oleh Geely sendiri, dengan kelebihannya mampu untuk menerima enjin biasa untuk digunakan juga, dan sekaligus membolehkan sistem EV range-extender, plug-in hybrid dan bahkan enjin janaan janaan metanol. Di sini, eMas 7 hanya akan dipasarkan sebagai sebuah kereta elektrik.

Proton juga menyatakan yang eMas 7 ini merupakan model pertama yang menggunakan Global Modular Architecture (GMA) — hal yang sama, tetapi dengan nama yang berbeza. Ada enam model GMA 01 hingga GMA 06 yang telah disebut dan dirancang ke depan, sama ada EV ataupun PHEV, dengan eMas 7 ialah GMA 01 tersebut

Proton eMas 7 ditunjuk — SUV dibangun bersama Geely Galaxy E5; EV pertama M’sia dijual hujung 2024

Geely mendakwa platform GEA merupakan yang pertama di dunia yang menyepadukan kelengkapan, sistem, ekologi serta AI kereta sepenuhnya. Ia juga membolehkan bateri untuk disepadukan ke dalam kerangka badan kenderaan (cell-to-body, CTB) dan bertindak sebagai elemen struktur juga. Ini membolehkan kereta terbabit mempunyai ketahanan torsional sehingga 31,000 Nm per darjah.

Semua varian eMas 7 dikuasakan oleh motor elektrik tunggal yang menjana sebanyak 218 PS (160 kW) dan 320 Nm. Kuasa ini dihantar ke roda depan, dan membolehkan kereta ini memecut 0-100 km/j dalam 6.9 saat dan mencapai laju maksimum 180 km/j. Motor berkenaan merupakan unit “12-dalam-1” yang menyepadukan semua sistem utama untuk melonjakkan kecekapannya — sehingga 90.04% mengikut kitaran CLTC China.

Proton eMas 7 ditunjuk — SUV dibangun bersama Geely Galaxy E5; EV pertama M’sia dijual hujung 2024

Bateri pula menggunakan jenis lithium iron phosphate (LFP) “bilah pendek” Aegis yang dibangunkan oleh Geely sendiri. Dua kapasiti ditawarkan sebagai pilihan di sini — bateri 49.52 kWh dengan jarak perjalanan 440 km dan unit 60.22 kWh yang memberikan jarak 530 km. Semua angka ini adalah mengikut CLTC — jangkakan 20% kurang untuk penggunaan dunia nyata (WLTP sekitar 350 km dan 420 km). Untuk pengecasan DC, 30%-80% memerlukan masa 20 minit sahaja untuk eMas 7.

Dari segi ukuran, eMas 7 mempunyai dimensi 4,615 mm panjang, 1,901 mm lebar, 1,670 mm tinggi dengan jarak roda 2,750 mm. Sebagai perbandingan, Honda CR-V semasa lebih panjang dengan 4,691 mm, tetapi lebarnya kurang dengan hanya 1,866 mm. Berbanding EV lain, eMas7 lebih besar daripada misalnya BYD Atto 3, smart #1, GAC Aion Y, BMW iX1 dan Chery Omoda E5. Model yang hampir sama saiznya dengan EV Proton ini ialah Neta X, dengan Tesla Model Y yang paling besar.

Proton eMas 7 ditunjuk — SUV dibangun bersama Geely Galaxy E5; EV pertama M’sia dijual hujung 2024

Bagaimanapun, untuk harga di pasaran tempatan masih belum ada sebarang petunjuk, sementara Galaxy E5 di China dijual di antara 123,000 dan 157,000 yuan (sekitar RM77k dan RM99k). eMas 7 bagaimanapun merupakan EV yang diimport sepenuhnya, dan disebabkan itu ia tidak mungkin dijual di bawah RM100,000 — tahap minimum yang ditetapkan oleh kerajaan bagi EV CBU hingga hujung tahun depan.

eMas7 dalam versi CKD — jika ada nanti — barulah akan membolehkan perkara itu dicapai. Semua model yang disebut dalam perbandingan dengan eMas 7 ini — selain model BMW dan Tesla itu — dijual dengan harga antara RM100,000 hingga RM150,000. Proton eMas 7 dijangka mula dijual menjelang penghujung 2024 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required