Proton X50 RC 2024 catat jualan terbaik pada Julai dengan 2,585 unit, 60% pembeli berumur 26-50 tahun

Proton X50 RC 2024 catat jualan terbaik pada Julai dengan 2,585 unit, 60% pembeli berumur 26-50 tahun

Menerusi rekod jualan yang memberangsangkan bagi bulan Julai 2024, Proton turut menonjolkan prestasi yang cemerlang bagi jualan X50 RC 2024, model kedua terlaris bagi jenama ini selepas Saga. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, pengeluar kereta nasional itu merekodkan sebanyak 2,585 jualan bagi SUV segmen-B pada bulan pertama jualannya, membolehkan model itu kekal teratas dalam segmennya.

Rekod yang dicatatkan ini sekaligus menjadikannya angka tertinggi bagi model ini untuk 2024, menyumbangkan lagi jumlah jualan hampir 120,000 unit sejak X50 dilancarkan pada Oktober 2020, mengekalkan statusnya sebagai SUV terlaris di Malaysia. Proton juga menambah walaupun menghadapi persaingan sengit dari jenama Jepun dan China, model ini berjaya memperoleh pegangan pasaran sebanyak 10.3% dalam segmen SUV dari Januari hingga Jun 2024 sekaligus mendahului kenderaan lain dalam segmen pasaran yang sama.

Proton juga berkata X50 RC 2024 telah memberi kesan kepada pelbagai demografik dan menarik perhatian pembeli lelaki dan wanita secara sama rata. Lebih daripada 60% pembelinya berumur antara 26 hingga 50 tahun, menunjukkan daya tarikannya kepada professional muda dan mereka yang berkeluarga.

“Prestasi jualan Proton X50 2024 pada bulan Julai adalah bukti kepada usaha keras dan dedikasi seluruh pasukan di Proton yang peka terhadap maklum balas pelanggan. Gabungan prestasi, keselamatan dan
ketersambungan model terus bergema dengan pelanggan kami dan ini memenuhi keperluan mereka. Pada masa yang sama, Proton telah membuat penambahbaikan dalam pengeluaran tempatan dan peningkatan yang mengutamakan pelanggan bagi memastikan X50 kekal di hadapan pesaing.

“Dalam masa yang akan datang, Proton akan terus berinovasi dan menawarkan nilai yang luar biasa kepada pelanggan kami, mengukuhkan kami sebagai pemain utama dalam industri automotif,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, PROTON Edar.

Imej model RC (bermaksud ‘running change’) ini mirip dengan versi terdahulu tetapi diberikan beberapa penambahbaikan termasuk Noise, Vibration, and Harshness (NVH), melibatkan lebih 20 poin NVH ditambahbaik. Selain itu, kini ia menerima skrin sesentuh 10.25-incu dan paparan instrumen digital tujuh-inci secara standard, dan dengan pembaharuan yang dilakukan HUD ini, prestasi pengkomputerannya menjadi 3.3 kali ganda lebih pantas, dengan 33% lebih kelajuan untuk bootup dan juga 55% lebih pantas untuk loading time. Kini ia juga diberikan sistem kamera 360-darjah berdefinisi tinggi dan tailgate kuasa yang sebelum ini hanya untuk varian Premium dan Flagship sahaja.

GALERI: Proton X50 RC Flagship 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required