Kia K8 2025 – enjin hibrid, petrol 2.5L, 3.5L, suspensi predective; harga dari RM122k di Korea Selatan

Kia K8 2025 – enjin hibrid, petrol 2.5L, 3.5L, suspensi predective; harga dari RM122k di Korea Selatan

Kia telah menyiarkan imej awalan bagi sedan K8 2025, dan sedan saiz penuh itu turut ditampilkan dengan rekaan bahasa terkini jenama ini. Model terkini Kia ini banyak diilhamkan dari SUV elektrik, EV9, dengan beberapa persamaan ciri termasuk lampu nyalaan siang dan lampu utama LED menegak.

Overhang bahagian hadapan dan belakangnya juga telah dipertingkatkan masing-masing sebanyak 10 mm dan 25 mm, menurut laman berita Korea Hankyung, dengan hadapannya diberikan seksyen sama warna badan yang lebih nipis di antara seksyen hitam sepenuhnya, sementara corong intake di bawah kini pada seksyen trapezoidal yang disambung pada setiap sudut lampu utama.

Melihat akan profilnya, K8 terus diperagakan dengan garisan bumbung yang condong ke arah bootlid , sementara untuk bahagian belakang pula, garisan bersudut juga diteruskan, dan mengekalkan lampu belakang LED sepenuhnya dengan garisan yang nipis.

Kia K8 2025 – enjin hibrid, petrol 2.5L, 3.5L, suspensi predective; harga dari RM122k di Korea Selatan

Pencahayaan untuk K8 termasuk fungsi dynamic welcome light, dengan tiga paten yang pengguna boleh pilih. Ia juga disambungkan dengan fungsi ‘dynamic escort light’, menurut laporan Hankyung, dan larasan pencahayaan ini adalah untuk ‘mengalu-alukan dan menghantar’ penumpang apabila mereka masuk dan keluar dari kenderaan.

Data dari sistem navigasi ‘onboard’ kenderaan juga digunakan untuk meramal (predective) larasan suspensi kawalan elektronik, di mana ia mempunyai keupayaan untuk mengubah daya redaman, contohnya apabila kenderaan melepasi bonggol dengan laju. Ia juga menyesuaikan suspensi apabila bantuan pemanduan lebuhraya atau kawalan kelajuan pintar diaktifkan, bagi mengehadkan pergerakan kenderaan agar tidak melambung apabila melalui jalan yang berbonggol.

Untuk sistem bantuan, Kia K8 menerima pengesan cengkaman roda stereng secara standard, sementara Lane Keep Assist 2 telah ditambahbaik daripada kaedah input tork stereng sedia ada kepada kaedah input sudut stereng. Manakala Kawalan Kelajuan Pintar berasaskan navigasi dan Bantuan Pemanduan Lebuhraya turut diberikan secara standard untuk semua varian, laporan Hankyung.

Kia K8 2025 – enjin hibrid, petrol 2.5L, 3.5L, suspensi predective; harga dari RM122k di Korea Selatan

Di dalamnya, K8 generasi baharu ini menampilkan instrumen pemandu dengan dwi-skrin ala terapung dengan binaan papan pemuka yang diadaptasi dari EV9. Selain itu, larasan infotainmen generasi-akan datang juga kini menyokong kemaskini over-the-air (OTA), menurut penerbitan itu lagi.

Manakala perehat konsol tengah diberikan fungsi pemanas, selain turut ditampilkan dengan dua pad pengecas tanpa wayar, penstrilan UV dan pengesahan cap jari. Kabin K8 juga menerima tempat duduk hadapan Ergo Motion.

Untuk perincian awalnya menyatakan bahawa Kia K8 2025 ini akan ditawarkan dengan tiga pilihan enjin, merangkumi dua unit petrol iaitu 2.5 liter dan 3.5 liter naturally-aspirated serta versi 3.5 liter LPG, dengan hibrid. Menurut Hankyung, harga untuk Kia K8 di Korea Selatan bermula dari 37.36 juta won (RM122,278), sehingga 51.67 juta won (RM169,114).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required