500 unit pertama Jaecoo J5 AWD di Malaysia telah di serah kepada pengedar, varian 2WD selepas ini

500 unit pertama Jaecoo J5 AWD di Malaysia telah di serah kepada pengedar, varian 2WD selepas ini

Jaecoo Malaysia mengumumkan bahawa ia telah menghantar 500 unit kumpulan pertama Jaecoo J7 kepada pengedarnya selepas SUV segmen-C tersebut dilancarkan pada pasaran tempatan tiga minggu lalu. Model ini ditawarkan terus dalam versi pemasangan tempatan (CKD) yang dihasilkan menerusi kilang Chery Corporate Malaysia yang baru dibuka di Shah Alam Jun lalu.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, penyerahan tersebut adalah menepati sasaran asalnya dimana kumpulan pertama Jaecoo J7 ini dijangka dapat diserahkan pada suku ketiga tahun ini.

“Ini merupakan tahun yang hebat untuk Jaecoo bermula dengan tempoh pratonton yang menarik seterusnya membawa kepada sambutan yang sangat positif semasa pelancaran rasmi J7. Kami sangat teruja untuk menyerahkan 500 unit pertama J7 kami, dan kami juga teruja untuk meletakkan pelanggan di tempat duduk pemandu SUV off-road premium terhangat di Malaysia,” kata Naib Presiden Eksekutif Chery Corporate Malaysia, Leo Chen.

Menurut Jaecoo Malaysia lagi, 500 unit kumpulan pertama J7 ini kesemuanya merupakan dari varian pacuan semua roda (AWD), manakala varian pacuan hadapan (2WD) hanya akan disertakan dalam kumpulan kedua produksinya di mana ia dijangka akan mula diserah bermula September nanti.

500 unit pertama Jaecoo J5 AWD di Malaysia telah di serah kepada pengedar, varian 2WD selepas ini

“Fokus kami adalah untuk mengekalkan momentum yang stabil dalam memenuhi pesanan untuk J7 dalam beberapa bulan akan datang. Kami juga sangat gembira untuk berkongsi bahawa rangkaian kami bersedia untuk melibatkan pelanggan kami dalam pengalaman pelanggan premium Jaecoo “From Classic, Beyond Classic”, daripada penyerahan kenderaan kepada perkhidmatan selepas jualan,” kata Naib Presiden JAECOO Malaysia, Emily Lek.

Tidak seperti model lain dalam segmen SUV segmen-C yang kebanyakkannya merupakan SUV gaya hidup dalam bandar, Jaecoo J7 terutamanya dalam versi pacuan semua roda merupakan SUV yang dibekalkan dengan kebolehan meredah off-road Ala-Range Rover.

Sistem Intelligent 4WD yang dibekalkan berkenaan diberikan tujuh mod permukaan pemanduan untuk pelbagai situasi dan bentuk muka bumi termasuk Eco, Normal, Sports, Sand, Mud, Snowfield dan Off-road. Gandar belakang model AWD ini juga dengan mampu menampung beban sehingga 3,000 Nm. Model pacuan hadapan pula hanya diberikan tiga mod pemanduan iaitu Eco, Normal dan Sports.

Jaecoo J7 ini juga dihasilkan dengan jarak kelegaan tanah setinggi 200 mm, membolehkan ia meredah air dengan kedalaman 600 mm, serta mempunyai sudut approach dan sudut berlepas masing-masing 21- dan 29-darjah.

Namun kedua-dua varian menampilkan unit rangkaian kuasa yang sama iaitu dijana enjin 1.6 liter empat silinder turbo yang menghasilkan 197 PS dan tork maksima 290 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan yang dibekalkan oleh Getrag.

Ini membolehkan model AWD memecut dari 0-100 km/j dalam masa 9.9 saat, manakala model pacuan roda hadapan yang lebih ringan mencatatkan masa lebih pantas iaitu 9.2 saat. Kedua-dua varian ini mencapai kelajuan maksima yang sama iaitu 180 km/j.

Walaupun menampilkan rupa dan kemasan yang nampak premium serta kelengkapan yang mengatasi saingan dalam kelas yang sama, Jaecoo J7 dijual pada harga yang agak kompetitif iaitu RM138,800, diikuti versi pacuan semua roda berharga RM148,800 – harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran.

Jaecoo Malaysia turut menawarkan perlindungan waranti selama tujuh-tahun atau 150,000 km untuk setiap pembelian J7, dan ia merangkumi bantuan tepi jalan. Untuk pembeli-pembeli terawal juga, Jaecoo J7 ini juga ditawarkan dengan waranti enjin selama 10-tahun atau sejuta kilometer.

GALERI: Jaecoo J7 AWD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required