BYD Sealion 6 DM-i dilancar di Thailand – rebadge Seal U, 1.5L PHEV 218 PS, jarak EV 92 km, RM119k

BYD Sealion 6 DM-i dilancar di Thailand – rebadge Seal U, 1.5L PHEV 218 PS, jarak EV 92 km, RM119k

Selepas memperkenalkan beberapa kenderaan elektrik (EV) di Asia Tenggara, BYD akhirnya melancarkan model plug-in hybrid (PHEV) pertamanya di rantau ini. Sealion 6 DM-i telah pun dilancarkan di Thailand, sekaligus memperkenalkan siri Super Dual Mode (DM) bagi penjana kuasa elektrik-petrol.

Kalau tengok kereta ini, nampak macam familiar kan… ini disebabkan Sealion 6 adalah model rebadge Seal U (atau di China dikenali sebagai Song Plus), yang diperkenalkan buat pertama kalinya di Australia pada Mei. Walau bagaimana pun, kereta ini tiada kaitan dengan Sea Lion 07, yang menjadi pesaing bagi Tesla Model Y.

Hanya satu varian sahaja yang ditawarkan di Thailand, iaitu Dynamic, berharga 939,900 baht (RM119,300). Ia dipadankan dengan motor elektrik tunggal yang dipasang di hadapan, yang mampu menghamburkan 197 PS (145 kW) dan tork 300 Nm – tidak banyak beza dengan Atto 3 dan Dolphin Premium Extended Range.

BYD Sealion 6 DM-i dilancar di Thailand – rebadge Seal U, 1.5L PHEV 218 PS, jarak EV 92 km, RM119k

Ia digandingkan dengan enjin 1.5 liter Xiaoyun naturally-aspirated, kitaran-Atkinson empat-silinder, dengan kuasa 98 PS (72 kW) dan 122 Nm, sekaligus memberikan keseluruhan kuasa cecah 218 PS dan 300 Nm. Ia membolehkan Sealion 6 dipecut dari sifar ke 100 km/j dalam 8.5 saat.

Untuk janaan elektrik sepenuhnya, Sealion 6 DM-i dikuasakan bateri Blade lithium iron phosphate (LFP) 18.3 kWh, membolehkannya digerak sehingga 92 km dalam pengecasan tunggal, menyumbang kepada kombinasi petrol-elektrik yang mencecah 1,092 km. Ia menyokong pengecas pantas DC, berkapasiti hingga 18 kW, mengambil masa sekitar 35 minit untuk mengecas dari 30 hingga 80%. Ia juga menerima pengecas AC hingga 6.6 kW.

Sealion 6 lebih besar berbanding SUV segmen-C. Ia berukuran 4,775 mm panjang, 1,890 mm lebar dan 1,670 mm tinggi, iaitu lebih panjang sebanyak 84 mm, 24 mm lebih lebar dan 11 mm lebih rendah berbanding Honda CR-V, sementara jarak rodanya cecah 2,765 mm iaitu 64 mm lebih panjang. Malah saiznya juga hampir sama dengan Kia Sorento (panjang 4,810 mm).

BYD Sealion 6 DM-i dilancar di Thailand – rebadge Seal U, 1.5L PHEV 218 PS, jarak EV 92 km, RM119k

Kit standard di Thailand termasuk lampu utama dan lampu belakang LED, roda aloi dua-tona 19-inci, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, bumbung suria kaca panoramik, kawalan suhu dwi-zon, tempat duduk larasan kuasa, upholstery kulit tiruan, paparan instrumen 12.3-inci, skrin sesentuh infotainmen boleh pusing 12.8-inci, Apple CarPlay dan Android Auto, dwi pengecas tanpa wayar Qi, sembilan pembesar suara, sistem kamera 360-darjah dan tailgate kuasa.

Untuk keselamatan, Sealion 6 didatangkan dengan enam beg udara, kawalan kestabilan, brek kecemasan autonomous, kawalan kelajuan adaptif dengan fungsi stop and go, bantuan pemusatan lorong, amaran pelanggaran belakang, pengesan isyarat trafik, pemantauan titik buta, kepekaaan trafik lintasan belakang dan hadapan dengan brek auto, amaran membuka pintu dan lampu tinggi automatik.

Jika Seal U ditawarkan dengan EV sepenuhnya, Sealion 6 hanya akan didapati dengan plug-in hybrid, sekurang-kurangnya untuk pasaran pemanduan sebelah-kanan, dan versi elektrik hanya untuk pemanduan sebelah-kiri sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required