Proton X70 facelift 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

Proton X70 <em>facelift</em> 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

Selepas didedahkan dan tempahannya dibuka awal bulan ini, hari ini Proton X70 facelift 2025 dilancarkan secara rasmi. Model ini ditawarkan dalam empat varian berbeza bermula Standard dijual pada harga RM98,800, Executive berharga RM110,800, Premium berharga RM123,800 dan Premium X berharga RM126,800. Kesemua angka yang dinyatakan ada harga atas jalan tanpa insuran.

Oleh itu tiada sebarang peningkatan harga pada model tingkat taraf ini, sementara Proton mendakwa bahawa kesemua penambahbaikkan yang diberikan pada X70 facelift ini sebenarnya bernilai RM13,700. Malah Proton turut menawarkan pakej istimewa untuk 3,000 pelanggan pertama model ini yang memberikan rebat tunai sebanyak RM7,000 dan juga sokongan trade-in bernilai RM2,800.

Ya, pilihan variannya kini kurang satu berbanding model MC2 sebelumnya yang ditawarkan dalam lima varian. Ini kerana susunan kelengkapan tersebut telah dirombak untuk versi facelift terbaharu ini di mana Proton X70 tidak lagi menawarkan pilihan enjin 1.8 liter T-GDI dan juga sistem pacuan semua roda dalam mana-mana pilihan varian.

Jadi kesemua varian Proton X70 facelift ini dijana oleh enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (T-GDi) yang menghasilkan kuasa 177 PS dan tork maksima 255 Nm. Kuasa disalurkan hanya pada roda hadapan menerusi kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan 7DCT yang telah dikemaskini.

Walaupun angka kuasa masih nampak sama, Proton menyatakan bahawa unit rangkaian kuasa pada X70 facelift ini telah dikemaskini dan dapat memberikan penggunaan bahan api 7.3 liter setiap 100 km, atau 4% lebih rendah dari model MC 2022. Ia dapat dicapai menerusi penambahbaikkan dibuat pada keberkesanan pembakaran, pengurusan haba dan pengurangan geseran, secara tidak langsung turut memberikan kadar NVH yang lebih rendah.

Facelift kali ini juga memberikan rombakan pada bahagian rupa luaran paling besar berbanding versi pertama yang dimula diperkenalkan pada 2018. Bampar hadapan, fender sisi, lampu utama, gril dan juga penutup bonet semuanya baharu dengan hampir kesemua rekaan yang disalin dari Geely Boyue facelift yang didedahkan pada 2022.

Ia dimulakan dengan pemadanan lampu hadapan dengan rekaan lebih nipis dan bersegi dari sebelum ini, serta menggunakan teknologi LED sepenuhnya dengan rekaan tiga kluster berbeza di dalam perumah — dengan 47 unit lampu LED digunakan, lengkap dengan lampu nyalaan siang.

Perubahan lampu tersebut turut diselarikan bersama fender hadapan berbeza bagi disesuaikan dengan bentuk baru berkenaan. Bonet hadapan pula menampilkan rekaan yang lebih berotot, manakala bampar hadapan datang dengan kemasan liang udara yang nampak lebih lebar. Untuk gril, Proton menghasilkan gril lebih unik berbanding Boyue dengan rekaan pin krom diinspirasikan dari corak kain songket seperti pada gril sedan S70 dan SUV segmen-D X90.

Bukan hanya gril, Proton turut menghasilkan rekaan bampar belakang X70 facelift ini yang berbeza dari Boyue, menampilkan reflektor melintang seperti diinspirasikan dari rekaan pada Perdana V6 dan Perdana ‘Accord’ sebelum ini, bersama liang udara tambahan pada setiap sisi. Secara keseluruhan, rekaan semula pada bampar belakang tersebut memberikan rupa seakan ia lebih labuh dari sebelum ini.

Ada dua rekaan rim baru untuk Proton X70 2025: bagi varian Premium dan Premium X, rim yang diberikan bersaiz 19-inci, manakala untuk Executive bersaiz 18-inci, dengan kedua-dua saiz ini datang dengan rekaan yang berbeza. Varian paling asas iaitu Standard masih dibekalkan dengan rim 17-inci lama.

Beralih pada sebelah kabin, Proton X70 facelift ini masih diberikan rekaan asas yang masih sama seperti sebelum ini, tetapi diberikan beberapa kemasan dan tema warna berbeza bagi menyegarkan penampilannya, bersama pelbagai tingkat taraf kelengkapan yang lebih baik.

Benda pertama yang jelas dilihat berbeza adalah roda stereng yang kini menggunakan unit rata di bawah sama seperti pada model-model terkini Proton seperti S70 dan X90. Pemandu juga menerima kluster paparan instrumen kombinasi digital LCD dengan rupa yang telah dikemaskini.

Proton X70 <em>facelift</em> 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

Skrin untuk sistem infotaimen juga kini lebih besar dengan saiz 12.3-inci dan ia berbentuk segi empat sebenar berbanding bentuk seperti ‘mangkuk’ sebelum ini. Dengan perubahan skrin tersebut, perapi tengah papan pemuka tersebut juga berubah.

Dan sekali lagi Proton menampilkan rekaan unik yang tidak sama seperti Boyue, dan ia menampilkan kemasan hitam berkilat bersama lampu suasana 72-warna bina-dalam dengan grafik seakan rekaan gril songket di hadapan pada kemasan perapi tersebut, yang boleh menyala mengikut ritma lagu yang dimainkan sistem audio.

Liang penghembus penghawa dingin pula kini sudah berwarna hitam berbanding warna Perak sebelum ini. Ia disesuaikan dengan upholsteri kulit Nappa dalam kemasan Stone Grey bagi menggantikan warna perang, dan hanya untuk varian Premium dan Premium X ia menampilkan corak jahitan silang menyilang pada panel pintu.

Tombol gear masih kelihatan sama seperti sebelum ini, tetapi corak penukaran gearnya telah berubah serta datang dengan butang ‘P’ berasingan.

Kembali pada skrin yang digunakan, ia kini beroperasi dengan pemproses quad-core, RAM 4GB dan kapasiti simpanan 32 GB. Dan akhirnya, Proton sudah mula menawarkan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto pada modelnya menerusi skrin baharu X70 ini, namun pelanggan perlu menunggu untuk memuat turut aplikasi berkenaan kelak secara over-the-air (OTA) selepas ia diumumkan nanti.

Kesemua varian X70 2025 ini menerima sistem audio dengan enam-pembesar suara, dan juga tweeter baharu pada tiang-A, tetapi ia tidak lagi menerima pembesar suara jenama Kenwood dan tiada lagi varian yang dibekalkan dengan sub-woofer.

Selain itu, X70 2025 juga dilengkapi dengan slot USB sebelum ini di bahagian sisi konsol tengah diganti dengan jenis USB-C untuk sebelah penumpang, sebelah pemandu masih kekal menggunakan USB-A, sementara di belakang ia berikan slot USB-A dan juga USB-C. Slot USB untuk dashcam pula telah dipindahkan dari bahagian pelapik bumbung ke bahagian sisi kamera ADAS untuk menjadikannya lebih mudah dicapai.

Bagi aspek keselamatan pula, antara ciri yang ada ialah kunci automatik ketika pengguna menjauhi kenderaan, pintu tailgate bukaan tanpa sentuh automatik (tiada lagi penderia bukaan kaki) kamera 360-darjah yang jelas serta diberikan sistem pemantau tekanan tayar (TPMS), dan juga sistem-sistem keselamatan pasif yang ada sama seperti sebelum ini.

Untuk sistem keselamatan aktif pula, sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) bagi Proton X70 2025 ini diberikan 13 fungsi bagi membolehkan ia kini mencapai pemanduan autonomi Tahap 2, berbanding hanya Tahap 1 pada model sebelum ini.

Fungsi-fungsi berkenaan termasuk brek kecemasan automatik (AEB) dan amaran perlanggaran depan; ACC dengan Stop/Go+ Intelligent Cruise Control; amaran penukaran lorong, penghindar penukaran lorong dan kawalan ke tengah lorong; bantuan menukar lorong dan amaran ketika membuka pintu; kawalan lampu tinggi pintar; maklumat papan tanda trafik; amaran perlanggaran belakang; dan amaran lintasan trafik di belakang.

Walau bagaimanapun, fungsi ADAS ini hanya ditawarkan untuk varian Premium dan Premium X. Manakala untuk perbezaan perincian mengikut varian pula adalah seperti berikut:

    Proton X70 2025 Standard

  • Enjin 1.5L TGDI
  • Transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan
  • Penghidup enjin jarak jauh
  • Enam beg udara SRS
  • Lampu LED dengan DRL
  • Rim 17-inci
  • Kerusi balutan fabrik
  • IHU 12.3-inci
  • Kamera undur
  • Walkaway Auto Lock
  • Proton X70 2025 Executive

    Proton X70 <em>facelift</em> 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

    Tambahan dari Standard 2WD

  • Rim 18-inci
  • Pintu ruang barangan kuasa elektrik
  • Kerusi balutan kulit
  • Kerusi pemandu larasan kuasa elektrik
  • Kerusi depan berliang
  • Kamera 360-darjah
  • Proton X70 2025 Premium

    Proton X70 <em>facelift</em> 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

    Tambahan dari Executive 2WD

  • Sistem bantuan pemandu ADAS
  • Sistem tinjauan tekanan tayar
  • Rim 19-inci
  • Kerusi balutan kulit Nappa
  • Kerusi penumpang depan berkuasa elektrik
  • Lampu ambient
  • Filem penapis haba dari Ionix
  • Proton X70 2025 Premium X

    Proton X70 <em>facelift</em> 2025 dilancar – RM99k-RM127k, ADAS Tahap 2, Android Auto dan Apple CarPlay

    Tambahan dari Premium 2WD

  • Bumbung panoramik

Untuk pilihan warna badan, varian Premium dan Premium X ditawarkan dengan semua lima warna badan berbeza iaitu Snow White, Armor Silver, Jet Grey, Ruby Red dan warna baru Marine Blue. Varian Executive hanya diberikan warna Snow White, Armor Silver dan Jet Grey. Manakala varian Standard cuma hadir dalam warna Snow White dan Armor Silver.

Setiap pembeliannya akan dilindungi waranti selama lima-tahun tanpa had perbatuan, serta diberikan pakej data internet sebanyak 1GB sebulan selama lima-tahun, serta enam kali kos buruh percuma untuk servis penyelenggaraan.

GALERI: Proton X70 2025 Premium X

GALERI: Proton X70 2025 Premium

GALERI: Proton X70 2025 Executive

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required