MG Cyberster 2024 buat kemunculan sulung di Malaysia – roadster EV 544 PS bakal dilancar di sini

MG Cyberster 2024 buat kemunculan sulung di Malaysia – roadster EV 544 PS bakal dilancar di sini

Selain dari sedan MG5 dan juga SUV segmen-C MG HS, hari ini SAIC Motor Malaysia turut mendedahkan kereta sports MG Cyberster untuk dipratonton buat pertama kali di sini. Cyberster merupakan roadster pertama MG selepas jenama British tersebut diambil alih oleh syarikat automotif China berkenaan.

MG Cyberster ini membuat kemunculan sulung globalnya pada April 2023, dan ia dikatakan sebagai penerus model-model roadster klasik MG seperti MGA dan MGB. Ia diperkenalkan dalam dua versi iaitu versi pacuan roda belakang dengan hanya satu motor elektrik, dan juga versi pacuan semua roda yang lebih berkuasa dibekalkan dengan dua motor elektrik.

Unit yang dibawa hari ini merupakan dari varian pacuan roda belakang. Model ini dilengkapi dengan motor berkuasa 340 PS dan tork maksima 475 Nm yang membolehkannya memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum 195 km/j.

MG Cyberster 2024 buat kemunculan sulung di Malaysia – roadster EV 544 PS bakal dilancar di sini

Manakala untuk versi pacuan semua roda pula, jumlah kuasa keseluruhan yang dihasilkan dari kedua motor adalah 544 PS dan tork maksima 725 Nm. Ini membolehkan model tersebut memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa hanya 3.2 saat dan mencapai kelajuan maksimum 201 km/j.

Kedua-dua model ini dibekalkan dengan bateri sama berkapasiti 77 kWj, membolehkan varian pacuan roda belakang bergerak sejauh 509 km, dan versi AWD hanya sejauh 444 km dengan satu cas penuh (standard WLTP). Ia menyokong pengecas pantas DC yang membolehkan bateri dipenuhkan dari 10 hingga 80% dalam masa 38 minit, sementara dengan sistem pengecas on-board 7 kW memerlukan masa 10.5 jam untuk memenuhkan bateri dari 10 hingga 100%.

Namun dengan unit rangkaian kuasa elektrik tersebut menyebabkan berat MG Cyberster ini ditimbang melebihi dua tan, jauh dengan karekter asal roadster MG yang menampilkan berat yang rendah sebagai kelebihan.

MG Cyberster 2024 buat kemunculan sulung di Malaysia – roadster EV 544 PS bakal dilancar di sini

Dari segi rekaan pula, Cyberster dikatakan mengambil inspirasi dari model MGB. Ia menampilkan muncung seperti ikan jerung dengan lampu LED hadapan dengan bentuk seperti badam. Manakala di belakang, ia berikan lampu yang direka seperti bendera Union Jack. Untuk menambah nilai estetika, MG Cyberster menerima pintu yang dibuka ke atas seperti kepak kupu-kupu.

Walau bagaimanapun SAIC Motor masih belum memberikan kepastian bila sebenarnya MG Cyberster ini akan dilancarkan di sini, dan harganya juga masih dalam peringkat perbincangan. Di Thailand, MG Cyberster ini hanya ditawarkan dalam versi pacuan semua roda, dijual pada harga 2,499,000 baht (RM318,500). Mungkin untuk versi pacuan roda belakang boleh ditawarkan pada harga sekitar RM300k di sini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required