Bentley Mulliner Collections kini di Malaysia – Conti GT, Flying Spur, Bentayga EWB; dari RM3.25 juta

Bentley Mulliner Collections kini di Malaysia – Conti GT, Flying Spur, Bentayga EWB; dari RM3.25 juta

Bentley Mulliner Collections kini telah pun tiba di Bentley Kuala Lumpur dan ia dibarisi oleh model
Bentley Continental GT coupe, Flying Spur limo dan SUV Bentayga Extended Wheelbase. Kesemuanya ditampilkan dengan elemen serba mewah, eksklusif dan kemasan penuh sofistikated, bersesuaian dengan harga dan jenama jentera ini.

Untuk pengetahuan anda, Bentley Mulliner merupakan couchbuilder automotif yang paling senior di dunia. Ia mengendalikan tiga bahagian yang berbeza dengan setiap satunya memiliki kepakaran masing-masing. Coachbuilder memberikan perkhidmatan kepada pelanggan yang inginkan menaiktaraf kenderaan mereka dengan menampilkan gaya badan yang lebih unik, pemilihan material yang berbeza dan kepelbagaian pilihan yang lebih menepati citarasa pemiliknya.

Di bawah Mulliner, ia menciptakan semula dan memulihkan model ikobik daripada arkib Bentley. Manakala barisan Collections pula menawarkan pelanggan yang mahukan jentera yang lebih mewah daripada rangkaian teras Bentley, dan berpeluang untuk mencipta kelainanan buat kenderaan mereka. Sebilangan besar pilihan tersedia, daripada padanan warna yang unik, kombinasi jahitan hinggalah kandungan ciri yang diingini yang perlu dilakukan menerusi tempahan khas.

Jika Continental GT Speed lebih kepada tahap model supercar dengan prestasi dan dinamik yang padu, manakala Continental GT Mulliner ditampilkan sebagai model perdana serba mewah dalam barisan GT.

Mulliner Collection diterjemahkan menerusi gril ‘Double Diamond’ matrix yang boleh dilihat menerusi ketiga-tiga model di sini. Dengan keindahan rekabentuk gril nampak serba mewah dan eksklusif, dipadankan dengan ‘corong’ fender hadapan dengan motif yang sama dan perkataan Mulliner dalam serlahan krom.

Selain itu, pakej unik lain yang ditampilkan untuk ‘pakej standard Mulliner Collections’ ini termasuklah perumah cermin sisi dalam kemasan Satin Silver dan lampu ‘welcome’ Mulliner serya ambang pintu iluminasi dengan perkataan Mulliner.

Menambahkan lagi keunikan gayanya, ia diberikan roda besar, dengan kemasan Tungsten, berjejari-10 bersaiz 22-inci bersama logo ikonik Bentley ‘B’ ditengahnya yang menegak pada setiap masa walaupun pada ketika roda sedang berpusing.

Di dalamnya, motif ‘Diamond in Diamond’ dipaparkan pada tempat duduk, kemasan pintu dan panel di bahagian belakang dengan jahitan kontras. Untuk pengetahuan anda, sebanyak 400,000 jahitan dilakukan untuk segenap ruang di seluruh kabin kereta ini, dengan setiap berlian mempunyai 712 jahitan.

Bentley juga masih menerapkan elemen kulit dan kayuan. Bagi Continental GT Mulliner Bespoke Interior, ia diberikan sepenuh lapisan kulit (termasuk pada bahagian bumbung), dengan tona Portland dan Burnt Oak. Sekaligus menambahkan elemen penuh mewah dengan kelas tersendiri untuk ruang dalamannya.

Bentley Mulliner Collections kini di Malaysia – Conti GT, Flying Spur, Bentayga EWB; dari RM3.25 juta

Bentley KL memilih sentuhan Grand Black Veneer untuk bahagian kokpit dan pada bahagian penumpang sisi, bersama dengan tindanan serlahan siluet bersama perkataan jenama Mulliner. Manakala elemen kayuan pila membaluti panel pintu dengan logo ‘B’ pada setiap hujungnya. Rona deep black veneer juga diberikan kontras Diamond Milled Technical Finish pada konsol tengah. Untuk Continental GT ini, ia ditawarkan pada harga atas jalan RM3,257,400 dengan cukai, tanpa insurans.

Bagi Flying Spur Mulliner pula, ia diberikan warna Onyx, yang pertama kalinya diperkenalkan menerusi Continental Flying Spur Speed generasi pertama. Nampak macam biru tua, tetapi dicampurkan dengan tona yang lebih gelap untuk memberikan bayangan umpama kemasan hitam pekat.

Seperti Continental GT, ia juga diberikan kemasan krom di kebanyakan bahagian luar dan dalamnya, dengan gril Double Diamond, dipadankan bersama fender hadapan applique, perumah cermin sisi perak, welcome light, ambang pintu dan rim Mulliner 22-inci.

Kalau dilihat dari pandangan mata kasar, nampak macam kembar dengan Continental GT tetapi berlainan saiz. Flying Spur diberikan beberapa ciri khas termasuk lencana Flying B, bampar/gril unik dan kemasan wing hadapan yang diposisikan di atas. Selain itu, ia turut diberikan material kulit (Portland) dengan warna cream dicampurkan dengan tona gelap (Beluga). Kombinasi Grand Black Veneer dan Diamond Milled Technical Finish turut diberikan, bersama Diamond-in-Diamond quilting.

Ciri ekstra untuk Flying Spur termasuk dua ‘meja piknik’ utuk VIP, dalam kemasan Grand Black, di mana meja yang boleh dilipat ini turut menampilkan rekaan tindanan krom inspirasi-berlian, yang sebenarnya refleksi 2D bagi kemasan teknikal berlian 3D pada konsol tengah.

Sedikit menjadi tanda tanya, mengapa model ini diberikan sentuhan merah terang Hotspur pada ruanga kabin dan kaliper brek, jika dibandingkan dengan gaya lebih sporty pada Continental GT. Flying Spur ini dtawarkan pada harga atas jalan RM3,432,700, juga dengan cukai dan tanpa insurans.

Bentley Mulliner Collections kini di Malaysia – Conti GT, Flying Spur, Bentayga EWB; dari RM3.25 juta

Satu-satunya ‘pahlawan putih’ dalam famili Mulliner Collections ialah Bentayga EWB Mulliner, model perdana mewah bagi Bentayga Extended Wheelbase (EWB). Seperti namanya, ia memiliki jarak roda yang lebih panjang (+180 mm) untuk ruang kaki di bahagian belakang dan juga diberikan pilihan Bentley Airline Seat Specification. Dengan tempat duduk individual, ia menampilkan 22-cara larasan, sistem penderia suhu automatik pertama di dunia dan teknologi pelarasan postur termaju.

Ia juga diberikan warna putih solid dengan Blackline Specification, bersama kemasan luaran yang lebih terang digantikan elemen hitam berkilat, termasuk pemegang pintu, bezel lampu utama, corong ekzos, gril bampar, rel bumbung dan sekeliling tingkap, selebihnya masih dengan kemasan krom.

Sentuhan perak diberikan pada logo dan juga gril Double Diamond. Manakala roda Mulliner bersaiz 22-inci dengan kemasan hitam. Manakala perumah cermin sisi perak turut menampakkan gaya yang lebih sporty dan kontemporari.

Bentley Mulliner Collections kini di Malaysia – Conti GT, Flying Spur, Bentayga EWB; dari RM3.25 juta

Untuk dalamannya, pemilihan tiga rona gelap dengan tema ‘Storm’ hasil kombinasi biru dan hitam Brunel serta Beluga dengan kemasan ala ‘pancaran kilat merentasi langit malam’. Grand Black Veneer dan Diamond Milled Technical Finish masih diberikan, dengan tindanan krom pada sisi penumpang hadapan dan ‘meja piknik’, sama seperti Flying Spur Mulliner. Walau bagaimana pun, tiada kemasan Diamond-in-Diamond, tetapi dengan paten quilt yang nampak lebih menonjol. Untuk SUV mewah ini, ia ditawarkan pada harga atas jalan RM3,321,200, dengan cukai tetapi tanpa insurans.

Untuk penjana kuasanya, ketiga-tiga model diberikan enjin 4.0 liter V8 dengan hamburan kuasa 550 PS dan tork 770 Nm dari 2,000 hingga 4,500 rpm.

Unit TSI turbo-berkembar dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan dan pecutan 0-100 km/j sekitar 4.0 saat untuk Continental GT, 4.1 saat untuk Flying Spur dan 4.6 untuk Bentayga EWB. Ketiga-tiga varian ini juga menerima Bentley Dynamic Ride dan dua limo diberikan electronic all-wheel steer.

Untuk audio, model empat-pintu diberikan pembesar suara Bang & Olufsen, sementara Continental GT menerima sistem Bentley dengan 20 saluran – 18 loudspeaker dan dua ‘shakers’ dan 2,200-watt amplifier.

GALERI: Bentley Continental GT Mulliner

GALLERY: Bentley Flying Spur Mulliner

GALLERY: Bentley Bentayga EWB Mulliner

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required