Volvo EX30 EV dengan pelekat samaran kini berdaftar — pelancaran awam di KL Base, 26-29 September

Volvo EX30 EV dengan pelekat samaran kini berdaftar — pelancaran awam di KL Base, 26-29 September

Volvo EX30 akan dilancarkan bulan ini, dan Volvo Car Malaysia (VCM) sedang giat melakukan guerrilla marketing dengan unit berpelekat samaran ini, yang sudah pun didaftarkan. Hujung minggu lalu, rakan setugas kami, Danny Tan terserempak dengan unit terbabit yang diletakkan di Subang Ria Park, bagi satu acara pelancaran sebuah telefon pintar yang dihadiri oleh golongan muda.

Dalam dilihat tertera di balutan samaran berkenaan tertulis ‘Big On Safety’ dan ‘Big on Tech’ serta pelawaan untuk menjadi yang terawal memandu kereta tersebut di KL Base pada 26-29 September nanti. Memandangkan itu lokasi yang sama VCM pernah menganjurkan Volvo Safety Driving Experience, tarikh berkenaan mungkin akan menjadi acara pengenalan untuk pelanggan, memandangkan pengenalan rasmi EX30 ini akan diadakan pada 25 September.

Volvo EX30 EV dengan pelekat samaran kini berdaftar — pelancaran awam di KL Base, 26-29 September

Pendaftaran minat sudah dibuka, dan beberapa unit model ini sudah pernah dilihat di atas trailer pengangkut menuju ke Pelabuhan Klang, bulan lalu. Ini mencadangkan bahawa pemasangan tempatan di kilang Volvo Shah Alam telah dimulakan, begitu juga dengan eksportnya.

Volvo EX30 merupakan antara EV yang menarik ketika ini, kerana ia berbeza. Rekaannya unik, saiznya juga unik (ia bahkan kecil bukan hanya dalam barisan kenderaan Volvo), begitu juga unik dari aspek kepenggunaannya termasuk unik untuk pemanduannya.

EX30 adalah kereta Volvo paling kecil setakat ini. Dibangun menggunakan platform Scalable Electric Architecture (SEA) oleh Geely yang turut digunakan untuk smart #1, smart #3 dan Zeekr X akan datang. EX30 ini mempunyai ukuran dimensi 4,223 mm panjang, 1,837 mm lebar dan 1,555 mm tinggi — ini masing-masing 202 mm, 26 mm dan 97 mm kurang berbanding XC40. Jarak rodanya pula ialah 2,650 mm, 52 mm lebih pendek berbbanding XC model yang paling kecil. XC30 juga lebih kecil berbanding “saudara” smart-nya.

Volvo EX30 sudah dijual di Thailand dan Indonesia. Di Thailand, tiga varian ditawarkan, denga semuanya menggunakan bateri nickel manganese cobalt (NMC) 69 kW dengan kadar pengecasan maksimum 11 kW AC dan 153 kW DC.

Varian Core Single Motor Extended Range dan Ultra Single Motor Extended Range dilengkapi dengan motor di belakang dengan janaan 272 PS (200 kW) dan 343 Nm, dengan jarak WLTP 480 km. Bagi varian paling lengkap, Ultra Twin Motor Performance pula didatangkan dengan motor depan yang menjana 428 PS (315 kW), 543 Nm dengan jarak WLTP 460 km.

Di Indonesia pula, tiada model AWD, tetapi untuk versi RWD ada dia pilihan bateri. Varian asas Plus datang dengan 51 kWh lithium iron phosphate (LFP) dengan jarak 344 km, sementara varian paling tinggi Ultra Extended Range menerima bateri NMC 69 kWh bateri dengan jarak 480 km.

Volvo EX30 EV dengan pelekat samaran kini berdaftar — pelancaran awam di KL Base, 26-29 September

Varian untuk Malaysia akan diumumkan nanti. Volvo EX30 akan menjadi tambahan terbaru bagi EV sedia ada di sini yang kerap menerima perhatian ramai, misalnya seperti BYD Seal dan Tesla Model 3, dan tidak lupa MINI Cooper SE dan Countryman SE.

Tanda harga adalah faktor penting untuk EV. Dan jika dilihat, saiz EX30 ini adalah lebih kecil daripada Volvo XC40 Recharge Pure Electric yang dijual di sini dengan harga RM280k. Harga EX30 di Indonesia adalah sekitar RM248k — jadi harga di sini akan lebih rendah?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required