Denza D9 MPV elektrik sah masuk Malaysia Q1 2025

Denza D9 MPV elektrik sah masuk Malaysia Q1 2025

BYD kini sedang dalam persiapan untuk memperkenalkan sebuah jenama baru di Malaysia tahun depan: jenama yang dimaksudkan ialah Denza. Perkara ini disahkan oleh Pengarah Urusan BYD Malaysia, Eagle Zhao ketika ditemui di acara pelancaran BYD Seal Dynamic, hari ini. Denza dijangka diperkenalkan di sini pada suku pertama 2025.

Walaupun tiada sebarang produk dinyatakan, model pertama yang akan diperkenalkan bersekali dengan jenama itu dijangka ialah Denza D9, sebuah MPV elektrik yang pernah dilihat sedang diuji di sini Julai lalu.

Pertama kali dilancarkan di China pada 2022, versi pemanduan sebelah kanan bagi D9 telah dilancarkan di Hong Kong pada Jun tahun ini. Datang dengan pilihan penjana bateri-elektrik dan juga plug-in hybrid, versi BEV D9 ini menggunakan bateri jenis lithium iron phosphate (LFP) dengan kapasiti 103 kWh, dan menyokong pengecasan pantas DC sehingga 166 kW.

Spesifikasi paling asas Denza D9 menggunakan sebuah motor elektrik di depan yang menjana 313 PS dan 360 Nm tork, membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 9.5 saat dengan jarak CLTC sejauh 620 km. Varian AWD bagi D9 ini pula menerima tambahan sebuah lagi motor elektrik di belakang dengan kuasa 61 PS/110 Nm untuk memberikan janaan keseluruhan 374 PS dan 470 Nm, yang membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.9 saat dan jarak CLTC 600 km.

D9 juga ditawarkan dalam versi plug-in hybrid yang terdiri daripada enjin 1.5 liter turbocas empat-silinder yang menghasilkan 139 PS/231 Nm yang diganding bersama sebuah motor elektrik 231 PS/340 Nm, sementara versi AWD bagi varian PHEV ini menerima tambahan motor belakang 61 PS/110 Nm. Versi hibrid ini mungkin tidak akan di bawa ke Malaysia kerana kurang insentif menarik ditawarkan, walaupun Denza ada perancangan untuk memperkenalkan model hibrid untuk pasaran di sini.

Pesaing utama bagi Denza D9 ini ialah model seperti Zeekr 009, yang juga bakal masuk ke pasaran Malaysia — dengan pesaing sedia ada termasuk Toyota Alphard dan Vellfire.

Denza D9 di Bangkok International Motor Show 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required