Selangor kini guna mesin Jetpatcher bernilai RM1 juta untuk tampal jalan; siap 10-15 minit satu lubang

Selangor kini guna mesin Jetpatcher bernilai RM1 juta untuk tampal jalan; siap 10-15 minit satu lubang

Kerajaan negeri Selangor telahpun menyerahkan jentera tampalan jalan Jetpatcher yang bernilai RM1 juta kepada InfraSel Sdn Bhd bagi memudahkan syarikat penyelenggaraan tersebut menjalankan kerja-kerja menampal jalan di sekitar negeri berkenaan.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Pertanian Selangor Izham Hashim dalam laporan Harian Metro, mesin yang dibeli dari United Kingdom itu akan digunakan bermula di daerah Kuala Selangor dan diikuti daerah lain mengikut keutamaan.

“Jetpatcher berteknologi canggih ini mempunyai banyak kelebihan seperti menjimatkan masa dan kos operasi berbanding kaedah konvensional,” katanya.

Beliau menjelaskan berbanding kaedah konvensional, Jetpatcher terus membawa bancuhan panas, yang suhunya kekal 45 darjah.

“Jetpatcher ini boleh menyiapkan satu lubang sekitar 10 hingga 15 minit, satu lori ada 2.5 meter padu bancuhan. Kalau operasi tampalan berterusan, Jetpatcher boleh menyiapkan 80 lubang sederhana besar dengan tampalan lebih cepat,” katanya.

Walau bagaimanapun Izham menyatakan penggunaan mesin ini masih dalam tempoh percubaan dan setakat ini seramai 15 petugas sedang menjalankan latihan untuk mengendalikan Jetpatcher tersebut. Beliau menambah kerajaan negeri akan akan menambah lagi jumlah mesin tersebut sekiranya ia memberikan kesan yang baik kepada pengurusan penyelenggaraan lubang jalan-jalan di Selangor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required