Mercedes-AMG A 45 akan datang mampu terjah 400 hp

Mercedes_A45-2

Menurut laporan Autocar UK, model akan datang bagi Mercedes-AMG A 45 yang kini dalam fasa pembangunan, dikatakan mampu menghamburkan kuasa sehingga 400 hp. Terjahan lebih kuasa ini dikatakan sangat diperlukan bagi bersaing dengan model termasuk BMW M2 dan Audi RS3.

A 45 baharu ini dikatakan bakal dipadankan dengan enjin M133 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder, bersama satu siri peningkatan termasuk penyuntik bahan api yang disemak semula, pengecas turbo baharu dan proses pembakaran yang ditambahbaik. Secara tidak langsung, ia mampu membenarkan enjin meledakkan kuasa sehingga 400 hp, lebih signifikan berbanding yang ditawarkan oleh BMW dan Audi.

Berbanding dengan model semasa A 45 (seperti dalam gambar), ia mampu menghamburkan kuasa 381 hp dan tork 475 Nm. Maka dengan model generasi akan datang A 45, ia akan memiliki lebih 19 hp (atau lebih) kuasa. Selain itu, penjana kuasa AMG juga dipertingkatkan termasuk kotak gear automatik klac-berkembar sembilan-kelajuan, menggantikan unit tujuh-kelajuan pada model semasa. Sistem pacuan empat-roda 4Matic dan electric diffirential juga dipertingkatkan.

Berkenaan dengan prestasinya, menurut sumber dari pengeluar kenderaan Jerman yang memberitahu Autocar UK itu, A 45 akan datang mampu mencecah kelajuan dari 0-100 km/j kurang dari empat saat, mengatasi rekod model semasa iaitu 4.2 saat.

Selain itu, A 45 baharu ini juga akan ditampilkan dengan binaan lebih banyak aluminium bagi memastikan beratnya tidak melebihi model semasa iaitu 1,555 kg. Struktur badannya juga dijangka ada perubahan, mungkin lebih panjang berbanding model semasa.

Sementara A 45 akan terus diletakkan dalam model akan datang A-Class, laporan tersebut turut mengesahkan Mercedes juga mempunyai perancangan untuk memperkenalkan model peringkat kedua bagi A-Class, iaitu sama seperti C 43, GLC 43, SLK 43 dan E 43. Model berkenaan mungkin memiliki sedikit persamaan dengan Volkswagen Golf GTI, namun kuasanya dari enjin M133 yang dipertingkatkan. Malah model plug-in petrol-electric hybrid baharu juga dikhabarkan bakal diperkenalkan bagi barisan baharu A-Class.

GALERI: Model semasa Mercedes-AMG A 45 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required