Proton-VW updates: 40% stake in manufacturing arm?

Yet more updates on the Volkswagen-Proton parnership. The Malay Mail reports Volkswagen AG may buy 40% of Proton’s manufacturing arm, and assume management control over that unit. Proton’s board of directors had met up with Volkswagen officials last week to discuss this offer.

This deal will allow Proton to benefit from Volkswagen’s technical expertise. However Proton joint Chief Operating Officer Datuk Kisai Rahmat denied to comment on the results of the discussion.

Source

Looking to sell your car? Sell it with Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Paul Tan

After dabbling for years in the IT industry, Paul Tan initially began this site as a general blog covering various topics of personal interest. With an increasing number of readers paying rapt attention to the motoring stories, one thing led to another and the rest, as they say, is history.

 

Comments

  • Silver Waja on Nov 17, 2005 at 5:36 pm

    JIA LAT LORR!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • SEE FU on Nov 17, 2005 at 6:06 pm

    40% on Manufacturing share!!??

    I guess it was too much for VW. They should not get that much, 30% might be Okay I think. Reason, If they control the manufacturing for POTONG cars they can control POTONG too. Simple, VW wants to make MONEY by making their cars not POTONG SAWI or else. I think this deal this BAD!!

    YAU MOU GAU…..CHOR!!! POTONG jangan buat macam itU!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • SEE FU on Nov 17, 2005 at 6:08 pm

    I hate GERMAN ppl!!!

    YAU MOU GAU….CHOR!!!! Stay away from US please!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Fizie49 on Nov 17, 2005 at 6:19 pm

    Yeah See Fu,

    Agree with you. 30% should be the limit., 40% is too much. Why the govermnet let this thing happen? haiyooooo…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • fitri_tne wenew on Nov 17, 2005 at 6:27 pm

    proton coaboration with ag vw

    so will msia engeneer work

    for proton?may be not so proton is german company lah

    i not proud for other proton car next

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • 4G63T on Nov 17, 2005 at 7:53 pm

    So what so wrong about it?

    If they can turn plotong like they can turn Seat and Skoda into what they are today. It is really that bad?

    Lets be realistic, that is not going to happen overnight, not even happen at all. But if plotong can only manage to churn out recycled products and sub-par "new" models, then we really stand nothing to loose.

    Which would you rather want in your next "national" car purchase? A 5 year old Campro (that didn't even live up to its name) or a VW FSI engine?

    You be the judge.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Marmitecrab on Nov 17, 2005 at 7:57 pm

    Yes, that's right! Stay away!

    So what if Proton needs the money and the expertise to remain competitive. And so what if Proton is running out of money and so what if they need help. We don't care. It's OUR company and although the Germans know all there is to know about making cars, so WHAT? We want to keep Proton all to ourselves as we're used to the crappy quality they've been giving us all these years.

    Hidup Proton…"until death, do us part!"

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • E-nabill on Nov 17, 2005 at 8:58 pm

    i always knew that VW only wants tanjung malim and use proton edar for their distribution…or maybe thy wil buy out EON rather than PE….VW for gods sake,cant u jus buy the whole ting n stop making us wait and wait..!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Justanothermalaysian on Nov 17, 2005 at 10:08 pm

    Really hope that Potong can juz make up their mind to go and not to go with VW and move on. If VW do not hold enough on Potong's share or take control on Potong's managment, there will not be any motivation, incetive or even doesn't make any business sense for VW. VW is not going to do a charity here, right?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • superman on Nov 17, 2005 at 10:39 pm

    FYI there nothing wrong with having foreigners with better experience taking charge of manufacturing.

    Perodua Manufacturing SDN BHD for example is owned and headed by the Japanese (daihatsu). Only Perodua Marketing Sdn Bhd is owned and run by Malaysians.

    It took VW nearly a decade to turn a communist-state owned Car company into what we know as Skoda today. And SEAT (manufacturers of old style 80's Fiats) was reborn as the Mediterranean car company it is today.

    If the Porton VW deal goes through I'm looking forwrd to the future.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • totally agree with 4G63T! unless P1 have choices…..which i doubt so….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • SEE FU on Nov 17, 2005 at 11:51 pm

    I couldn't understand of this deal.

    At first, POTONG is looking for TECHnical support Partnership not Manufacturing partnership only. By taking over POTONG manufacturing plant or in other words if VW control only Manufacturing, How and what kind of support on TECHNical from VW??

    They will focus only making their VW models rather than helping POTONG. It is not the same as Skoda and SEAT, I don't believed VW only control their Manufacturing plant or share. Pls Correct me if I am WRONg!

    YAU MOU GAU….CHOR!!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • maybe P1 is focusing more on making profit now after posting their first losses by selling whatever models the manufacturing plant can churn out, be it VW models or others! Maybe if they don't take the offer, they have no other partner else….just my opinion!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • superman on Nov 18, 2005 at 12:56 am

    Manufacturing involves a lotta Technical aspects. If VW do take over manufatcuring the process, that means vendor selection, assembly process(which means engineering too) will probably have to be revamped.

    That means Manufacturing involves TECHNICAL aspects too.. duh

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • eMalaysian on Nov 18, 2005 at 1:12 am

    At last, we're going get cars like passat.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • yhtan on Nov 18, 2005 at 2:09 am

    No way man…..

    the history of skoda didn't lie to us

    I'm sure we all don't like p1 drop down to a foreigner hand like this….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Just to highlight, DAIHATSU control P2 51%, TOYOTA control DAIHATSU, only they hold the majority share, then they will transfer the technology. After DAIHATSU took the contol stake, they start to bring in DVVT engine for KEMBARA, & start plan to bring in MYVI.

    P1 need to have strong back bone, if they lost the support from Government;

    because the car sale show that the ppl didn't support P1 at all.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • P1 have very little fund to develop new model & carry out R&D; because they only make small profit from the present model.

    just imagine 10 yrs ago we brought Wira 1.6 with 60k, & today we still can getting a Waja for same price.

    but corolla sold at 80k 10yrs ago, & now already 110k.

    the ppl still think that PROTON car is expensive.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Back to the topic, this mean that we can drive a MALAYSIAN make MPV, LUXURY CAR or cheaper SMALL FAMILY SALOON very soon.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Ihateproton on Nov 18, 2005 at 2:46 am

    Hey Paul,

    I thought you said no more Racist remarks on your blog?

    When you said that did you mean only racist remarks against races living in malaysia?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Ihateproton on Nov 18, 2005 at 3:05 am

    Marmitecrab,

    Speak for youself.

    when you said 'death do us part' – i hope you mean death of Proton.

    I on the other hand think that VW should take 51% so no one can komplot against them and prevent us from finally getting (well deserved) proper cars. and I also think that the gov should let go of their entire stake in Proton… and finally embrace a small thing called Globalization

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nabeh on Nov 18, 2005 at 5:32 am

    lu all if no happy with VW taking charge…. support la potong, plotong P1 or whatever lu all call it… eventhough dei ploduce sampah sarap. Don't talk only.. gomen resources now has dried. no other choice.. lu guys don't talk only. ok don't talk only. DO IT!!

    look at MAS.. NAbeh OUT.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • zongtwi a.k.a. speed on Nov 18, 2005 at 6:26 am

    Again, alot of people speculating, and arguing about their speculations. It's just a waste of time. The Proton management are not a stupid bunch of people. Don't compare with how Proton was managed all these while, because now it's a new management team. Give them time to turn Proton around and move forward. If we just 'main hantam sana hantam sini' without knowing the true facts behind things, what's the use?

    Let the management team do their jobs, and give them time. If after a few years, Proton still hasn't move forward, then you can judge them all you want.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • [Half-Half PBâ on Nov 18, 2005 at 10:09 am

    well… i see nothing wrong in VW taking over some Proton's share… One is looking for buyer, one is looking for seller, willing seller willing buyer, no matter what the intention is…

    pls, don be blinded by patriotism… this is business, and in business world if u cant survive on ur own, either u get sell off or u gulung tikar… should be glad that Proton is not gulung tikar (yet)… and some other company is willing to invest money buying shares, no matter what their intention is, i'm sure the outcome is much better than if Proton try to do it alone, like it is now….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • SEE FU on Nov 18, 2005 at 6:37 pm

    Silver Waja said,

    November 17, 2005 @ 9:36 am

    JIA LAT LORR!!!

    What the HELL means JIA LAT LORR??? IDIOTS!!! MORON!!! SOW=HAI!!

    If you have nothing to say please don't waste PAUL's blog space lah F**KER!!

    YAU MOU GAU….CHOR!!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • superman on Nov 18, 2005 at 7:28 pm

    yhtan said,

    November 17, 2005 @ 6:09 pm

    No way man…..

    the history of skoda didn’t lie to us

    I’m sure we all don’t like p1 drop down to a foreigner hand like this….

    ___________________________________________________________________

    I think your mind is a bit askewed. Skoda used to make beat up 70's design Fiats. Look again at Skoda. It is now a resepected brand thoughout Europe for producing quality , dependable cars for a relatively fair price.

    again look at Perodua (51% owned by Japs) Their cars have the quality that is expected.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Marmitecrab on Nov 18, 2005 at 11:29 pm

    Ihateproton,

    I completely agree with you. The problem about trying to sound witty and sarcastic is that sometimes, people just don't get it.

    If you have read some of the things I've said about Proton in the past, you'll know you've found an ally. You'll also know I am all for Globalisation if it's gonna benefit us all.

    The problem, as you've stated, is that the G is not letting go of it's protectionism till the enforcement of AFTA in 2016 (said the Deputy Minister of MITI in today's newspapers). That another 11 years of G protection. The Deputy Minister also stated that only cars with higher horsepower the P1 will be allowed into the country. That's the most ridiculous piece of horsecrap I've ever seen. And it's true!

    So what to do? Stick with what you have till then, lah. Unless Proton wisens up and makes the deal with VeeDub come true. Then we might see some decent cars.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • blackhead on Nov 19, 2005 at 1:11 am

    CW,

    i think u really need to look back what's the different of 10year old corolla, n corolla today, then look back 10year old wira n today's waja… the technology is different.

    honestly, do u know why corolla selling such expensive price in malaysia only?

    why are a car like toyota avanza can keep growing price? these all just want to make u think proton is cheap car than other, that's all

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • HI KEPALAHITAM,

    pls surf TOYOTA Thailand website, AVANZA is expensive than MALAYSIA, why?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Ihateproton on Nov 19, 2005 at 9:17 am

    Marmitecrab,

    Ma Bad…

    I think that if Proton wants to stick around, they have to make themselves useful. For a company as tiny as proton, with a yearly output of less than 300k vehicles, they cannot hope to design and manufacture a whole line – up of vehicles ranging from a 1L mini car to a 2L luxury and throw in an SUV and minivan.. its just not possible..

    Enter VW, what proton needs are products to build and VW needs someone to bulid their products in SEA. I think it would be a good thing if Proton becomes a part of VW like the Czech Skoda. everyone still thinks of it as a Czech car. and was capable of winning Euro car of the Year and has a rep. for good customer satisfaction.

    The advantage Proton has over Skoda is that it is VW is relatively unknown here.. and whith proton building VWs there is a smaller chance of canibalism.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Sexythang on Nov 19, 2005 at 9:33 am

    hey cmon guys…..just about any other make of car has more hp than a proton. only thing bad is that they use engine size or car class to enforce thier protectionism. pretty soon you would need to buy some crappy 5.7 litre holden Ute from australia. just to get off the protectionism. or problably they will counter with a 5.7 litre jumbpfork.

    VW just needs a base to get into the sea market. what way better to enter the msian market with a 'protection' support by the gman. make it in tanjung malim. sell at proton tax. nice thinking.

    i feel proton would take the deal. simple as that. the proton cronies arent stupid. better to make a little less money ripping off the msian public all over again rather than let the cash cow dry up.

    till we are able get cheap Golf Fsi with DSG. no point thinking over this matter. wait…..how come our dream cars are Golfs??…..why not a gallardo or a porsche. oh dont worry…..we might get a fearrari f430 replacement model by proton.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • shadowAssassin on Dec 02, 2005 at 6:38 pm

    gentlemen,

    i read your comments with great interest. i do agree with some of the points presented, plus some griveances of being a Proton car owner myself (poor quality, bad service, etc.). I came across this email from someone. Maybe we should read this letter with interest and try to rationalize the situation by looking at it from another angle.

    Excerpts:

    CERITA NI BAGUS DIBACA YNTUK RAKYAT MALAYSIA YG SAYANGKAN PROTON

    Good Artikel…pls read when free time.. cite sedih protong….sesuai utk

    dibaca diwaktu lapang…..utk pengetahuan

    umum…. Bila baca artikel ini,saya bersetuju dengan pendapat beliau,sebab

    saya juga bekerja line automobile. Kalau kita banggakan sangat keluaran

    oversea, adakah mereka tu bagus sangat. Misalnya Mercedes Benz (pengalaman

    saya dengan NAZA) kereta ni pun banyak masalahnya,Ada yg baru beli hari

    ni,

    esok tak boleh start. window lifter belakang yg selalu putus, salah satu

    plug(spacer) kat auto transmission yg bocor dan yg paling teruknya model

    baru Mercedes E-Class (W-211) ada masalah dengan brek.tapi mereka ni (DCM)

    memang ada polisi yg melarang apa-apa recall-campaign di beritahu secara

    umum, kalau ikutkan dalam satu tahun berderet recall campaign yg perlu

    workshop lakukan.

    Kalau orang kata KIA bagus, pada saya KIA pun hampeh jugak, tanyalah orang

    yg menggunakan KIA Carnival atau NAZA RIA apa akan terjadi bila mileage

    mereka dah lepas 80,000 km, berapa banyak enjin yg kena overhaul sbb air

    campur dgn minyak. Masalahnya orang yg kutuk proton dan bidang automobile

    ini bukan pernah bekerja dlm bidang ni pun.

    So pada saya dlm masalah proton ni, "YG TAK TAHU JANGAN BERCAKAP,YG TAHU

    BAGI PENDAPAT"

    Assalamualaikum,

    Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation.

    Biasanya information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut yang

    lain

    akan berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita bukan mendapat

    firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah ditokok tambah. Ini dia

    cerita dari orang dalam yang duduk ditengah tengah R&D PROTON.

    ………..ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni..member

    atuk

    kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg salah satu

    tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk di

    pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je..manakala kontena lain

    adalah

    pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga. Kalau kita

    lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu tanda… Kilang

    Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka suka je. Kalau kita

    jengok kat dalam…. Boleh nampak besi cair yang dituang kedalam acuan

    untuk membuat enjin block. Memang proton ada mengimpot enjin tapi dari

    kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2l untuk Savvy (enjin Renault) dan 2l untuk

    Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat sendiri. Untuk pintu

    pulak… hanya kereta kereta Perdana sahaja yang proton beli pintu dari

    Mitsubishi. For your information, Untuk membuat pintu sahaja memerlukan

    dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4 pintu. Modal itu shaja sudah hampir

    RM50juta. So untuk kereta yang volume kecil, kita beli dari luar.

    Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy… 100% body dibuat di

    Malaysia. Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya

    tak keluar-keluar lagi.Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu

    menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang

    diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya milik

    kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi..jadi

    adalah

    sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia yang sebenarnya.

    Pengeluaran kenderaan adalah berdasar injinnya barulah boleh dikatakan

    ianya kenderaan negara sebenarnya. Disini lagi ada misinformation. Memang

    untuk kereta Perdana kita impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita guna

    kan

    enjin Renault. Untuk Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia

    walaupun design original dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah

    enjin

    terkini yang di reka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin

    tersebut menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak

    menyesatkan sedikit. Naza,Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar.

    Modal untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return

    pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan

    keuntungan jangka pendek.> >> Selagi kita tidak mengeluarkan enjin

    sendiri..selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan

    enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita…

    memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.

    Selama ini proton bergantung kepada Mitshubishi sebagai rakan

    teknikal.Oleh

    kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah

    mencari

    rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton. Sudah

    tentu

    rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan teknologi

    mitshubishi

    lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang ada sekarang ni untuk masa

    akan datang.

    Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan

    kongsi.

    Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal apa

    yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun atau

    Korea, mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu kita,

    dia orang rajin habis. Atuk jangan terkejut bila saya cakap yang idea kita

    pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi baru

    dari

    mereka… mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak munasabah. Nak

    mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun dia orang caj beribu

    ribu. Mula lah kita pandang teknologi dari barat dan teknologi sendiri.

    Sebab itu kita beli Lotus.. Kita ignore Jepun. Bila kita design sesuatu

    yang lebih baik… laju je dia orang hantar balik information ke

    Mitsubishi. Last last kita pun mula bersikap secrecy dengan dia orang…

    lama lama dia orang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah

    nampak

    afta nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia.

    Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang….Sebab

    Perudua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual saham dia

    orang

    kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia. Mungkin ada yang tahu dan ada

    yang

    tak tahu yang proton yang digunakan pakai sekarang adalah barangan

    Mitshubishi. Samalah seperti kereta lain..tukar lambang je..

    Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang banyak

    ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita belajar…

    selepas itu kita buat sendiri. Saya adalah seorang yang terlibat dengan

    kerja kerja tersebut.

    o Saga – Base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang sikit.

    o Iswara – base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri.Masa

    ni

    Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So kita

    menggunakan khidmat penasihat dari UK.

    o Wira – Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke

    Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi kongsi

    modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi bersama.Depan

    dan Belakang, design asing asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak

    kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira – Mitsubishi Lancer. Orang akan kata

    hah kongsi je sabab tak tahu buat kerja…. Tapi ada orang kata apa apa

    bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah? Ford Laser dan Mazda 323

    adalah kereta yang sama. Ada orang komplen? Bila orang Malaysia yang buat

    begitu…orang Malaysia sendiri yang nak mengutuk. Tak ramai yang tahu

    seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi idea. Bayang kanlah

    semasa kami design dashboard untuk Wira… masa tu Mitsubishi sudah pun

    siap soft tooling mould untuk dashboard kereta dia… Bila mereka tengok

    dashboard Proton. Mereka sanggup letak designer dia depan design kita

    untuk

    mengubahsuai kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah

    tengok

    dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu mereka yang meniru

    bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai… Cuma masyarakat

    sendiri berfikiran macam itu.

    o Perdana – Untuk membuat satu satu design bukan nya murah. Nak balik

    modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak. So kalau nak

    buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang kita

    ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita tukar depan

    dan belakang, dan bahagian dalaman.

    o Tiara – Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB. Tapi

    kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka menggunakan lambang

    Proton.

    o Waja – Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu melakukan

    kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk kejuruteraan

    kita

    memerlukan consultant dari luar..mainly dari Eropah dan Amerika.Bukan

    sebab

    tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan. Nak design kereta bukan seperti

    menjahit baju. Kabaikan dari mengambil consultant dari luar memang mebuka

    mata kita… kita adalah setaraf dengan kebolehan mereka. Nak design

    kereta

    ni memerlukan beratus ratus kakitangan. Bukannya sedikit.

    o Gen2 – 100% dedesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya

    sedikit

    sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan enjin yang

    didesign sendiri.

    o Savvy – 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan

    Renault

    sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan enjin

    Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disini banyak berita

    palsu

    disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab. Contohnya… Savvy

    adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama. Savvy tidak ada kena

    mengena dengan Tiara. Savvay adalah baru 100%. Tidak ramai yang tahu

    bahawa

    Savvy menggunakan HTHS steel. High Tensile High Strength Steel. Sebab tu

    body Savvy kuat. Memang ada terpampang kereta Savvy kemek kerana accident.

    Well… kereta mercedes, volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak

    ramai

    yang tengok keadaan dalaman Savvy yang accident tu…Intact. Kukuh.

    Saudara

    saudari… Bila kita design kereta ni..yang paling penting adalah

    keselamatan penumpang. Memang kereta dedesign untuk crumple bila ada

    impact. Itu untuk menyerap daya hentakan supaya bukan manusia yang

    menerima

    hentakan kuat. Rating TUV Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5

    series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu.

    Tapi tanyalah yang bercakap tu… adakah mereka pernah memandu Savvy.

    Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari orang lain.

    o Lain lain – Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada secrecy

    act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada membuat part

    untuk company lain. Proton ada juga buat reverse engineering untuk

    motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh menceritakan

    sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang memakai certain

    kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka dibuat diproton.Kalau

    Proton tak elok… masakan mereka mengkontrakkan proton untuk membuat

    kereta mereka.

    Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa ianya

    harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku dan

    dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan nasional

    sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan struktur dan bahan-bahan

    untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.

    Tok….. Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2

    tu

    apa dia. Bab bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan

    pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi dalam

    dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak design enjin tu

    yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info lah… kami masih

    lagi dalam process untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan macam

    nak

    buat karipap tau.

    Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif yang

    sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah ilham

    proton

    ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan bagi membolehkan

    impian ini tercapai. Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana

    menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat

    dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan

    bersyarat. (syarat ni tak boleh lah diberi tahu..sebab ianya adalah OSA

    Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton hanya di

    rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita menubuh

    R&D, Mitsubishi tidak setuju. Ye la… siapa nak bagi kita pandaikan. Cuba

    check dekat Perudua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana,

    Head of R&D Perudua… bekas Proton, Head of Styling… Bekas Proton, Head

    of Planning, Bekas Proton, Head of Production… bekas Proton (rasa

    rasanya

    dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services… Bekas Proton.

    Rata rata mereka yang senior dekat sana dari Proton. We trained them…

    orang lain ambil cara senang je. Naza pulak.. Head of R&D.. bekas proton.

    Head of Production… Bekas Proton. Honda… pun ramai bekas proton, DRB

    Pekan… Head dia pun bekas proton, Inokom… head dia pun bekas proton.

    Itu kira head je… Bukan lagi kira engineer dan designer. So it meets its

    objectif untuk memajukan orang orang kita. Mainly orang Melayu. Naza

    sendiri tidak menyangkal kereta Naza mainly didevelop oleh bekas

    kakitangan

    Proton. So… orang Proton tak bagus? Kita belum lagi kira bekas pekerja

    proton yang diambil oleh consultant luar negara… dari America, Eropah

    sampai ke Jepun. Tau tak kita kakitangan Proton telah memenangi

    pertandingan mereka design kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat

    pertama. Bukan bertanding diperingkat Malaysia. Tapi di peringkat

    antarabangsa. Memang beliau mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta

    gergasi Amerika dan Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat

    Malaysia sebab tak nak anak anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?

    Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya telah

    boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian tamat.

    Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20 tahun nak

    merangkak lagi..nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila lak nak

    belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa di pimpin lagi..sebab tu exPM

    kata.. kalau dah tak boleh tutup aja.

    Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada

    negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar pengeluar yang bermasaalah.

    Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggung jawab Proton untuk negara.

    Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa banyak kaki

    tangan Proton… 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat yang secara

    lansung untuk membuat part Proton… 100,000 orang. Berapa banyak bank

    dapat untung,berapa banyak syarikat bumiputra yang naik? Bayangkanlah kami

    boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak membantu. Cuba ingat

    sebelum

    timbul nya proton. Berapa banyak wakil jualan bumiputra untuk kereta

    toyota, nissan, honda? 0… Kosong.

    Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada yang

    tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga kereta

    proton

    tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti import yang

    dibayar

    untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import tak susah sgt.. cuma

    bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas cukai.Kita memang tak

    payah

    bayar duti impot sebab kita buat kereta kat dalam Malaysia. Tapi tetap

    kena

    cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa kenapa terlampau banyak AP

    dikeluarkan. Lepas tu sebijik sebijik kerajaan kena tipu. Bayangkan lah

    kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia… harga yang di declare

    adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam approve benda ni. Paling

    murah

    kereta yang pernah dibuat adalah dalam dunia ni adalah lebih kurang

    RM18,000. Itu baru bahan bahan dia. Belum lagi kira cost modal acuan, cost

    tenaga kerja, cost R&D. Bayangkan lah banyak mana kerajaan rugi pada

    cukai.

    Bayangkanlah banyak mana Naza untung.

    Dasar Automotif Nagara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang belum

    tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta proton sekarang

    ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahu la..kalau tidak akan bertimbunlah

    bakal besi buruk bila tiada lagi spare part proton (asalnya milik

    Mitshubishi) dan akan timbullah barangan made in Jinjang atau sewaktu

    dengannya.

    Saudara… Dalam banyak banyak negara pengeluar kereta, Malaysia lah yang

    paling kurang memprotect industry automotive mereka. Rakyat Malaysia

    jugalah yang paling tidak patriotic dalam hal hal kereta ni. Walaupun kita

    telah merdeka, minda kita tetap diajar barangan lain lebih elok dan tidak

    membantu barangan sendiri. Saya ambil contoh… Thailand membuka pintu

    mereka untuk industri automotif…tapi ada syarat. Kereta yang dibina di

    Thailand harus lah di export keluar lebih dari yang dijual dalam

    negaranya.

    Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana. Nak cari kereta

    yang

    bukan dari Korea… susah. Sebabnya…

    1 memang mereka patriotik.

    2 cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai mereka akan menyusahkan

    pembeli

    kereta tu. Sebab kata mereka tentu banyak duit.

    Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir 80 tahun dulu… nak

    naik bukit pun boleh undur (baca sejarah toyota), tapi rakyat mereka tetap

    bangga dan tetap membeli. Cuba kat Malaysia…. Kutuk lagi ada.

    Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara bergantung kepada

    sokongan

    dari rakyat sendiri. The more people buy, the cheaper things can

    be.Economic of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost

    pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik kereta hampir 1

    billion cost dia. Macam mana nak balik modal kalau kita tak ambil untung.

    Kilang enjin lagi mahal… tapi kita korban kan keuntungan kerana kalau

    kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita nak belajar dan maju.

    Proton baru 20 tahun. Korea mengambil masa 40 tahun untuk kerata dia tiba

    ditahap ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah 100 tahun. Ini industri

    kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat plastik aiskrim tu pun

    majority kita tak boleh. Ini kereta. So yang mengutuk tu… fikir. Lagi

    banyak kita jual,lagi murah kita boleh jual… lagi banyak duit, lagi baik

    pembangunan yang kita boleh buat. Setaip test dan setiap bahna baru yang

    nak direka memerlukan wang yang banyak.

    Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh dijadikan rakan

    teknikal. Walau pun Wak Segan nak join ngan proton tapi persaolannya boleh

    ke..? Kenapa..atuk kata macam tu..sebab Wak Segan ni guna euro. Sudah

    tentu

    la harga kereta proton pada masa akan datang lebih mahal lagi.(salah satu

    sebab isu AP keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi rakan

    teknikal memang agak sukar.)

    Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat dah ni. Kita tengah

    develop kereta dengan VW. Sebab tu kita jangan dengar saja orang

    cakap.Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan timbul.. salah

    satunya adalah AFTA. Mampukah negara kita membayar ganti rugi kepada

    negara

    lain yang telah melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara

    kita

    telah membayar ganti rugi RM bilion sebab menangguh perlaksanaan AFTA

    sebelum ni kapada negara Asean yg berkaitan.Memang kita akan kena penalti

    sebab ada perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu aja.

    Jalan

    penyelesaian masih ada. Kalau negara lain boleh ada polisi dia orang yang

    membantu industri kereta meraka…kenapa kita tidak boleh. Kerana AP China

    boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia (kereta Chery hampis masuk),

    tapi polisi China masih lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana.

    Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba pun belum dapat

    kelulusan lagi. Banyak syarat lagi.India…nak masuk kesana kena letak

    deposit USD200 Million. Belum lagi nak set up kilang dan infrasturcture

    jualan. Cuba masuk kat Korea… Kita nak jual kain kita kat sana pun dia

    orang tak nak beli walau pun kualiti kita bagus.Kuat nya patriotik dia

    orang. Kita… apa yang nama lain selain dari barang sendiri mesti bagus

    punya.Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta

    German….Bukan

    tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta German untuk

    kereta buatan Malaysia.

    Tok…. Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar bumper pun boleh jadi

    taraf kereta nasional. Perodua yang tak pernah design kereta sendiri (Cuma

    design bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta nasional…Proton

    sekurang kurangnya telah mendidik ramai anak bangsa dalam kemajuan

    teknologi. Dah ramai hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil

    untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu kumpulan Advance Engine

    Research Proton terus diambil oleh Petronas. Bukan sorang….Kesemuanya.

    Nak kerja dengan R&D proton….. Paling minimum 2nd class upper. 1st class

    berlambak. Selepas berpengalaman… Perodua, Naza ambil.Tapi saya tak

    marah

    bila orang kata macam macam pasal proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah

    tenaga yang kami beri untuk memajukan negara dalam bidang teknology. Boleh

    sebut tak company mana lagi dalam bidang industry yang betul betul

    menggunakan kepakaran anak Malaysia dalam bidang R&D ni.Kalau kita tidak

    belajar… sampai bila kita tidak akan tahu. Dan sampai bila kita akan

    bergantung dengan orang luar.Tapi Bab support selepas jualan…. saya

    sendiri pun tak puas hati.Sabotaj pun Proton dah biasa kena…. Orang curi

    part semasa delivery kerata tukar dengan part tiruan atau lama. Yang kena

    komplen… proton. Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000

    unit Myvi…. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah sebelah Myvi dan

    Savvy… check performance dia. Then baru tahu nak kata apa. Jangan dengar

    orang cakap je… test sendiri.> Baru tau.

    Tak lama lagi akan keluar Savvy Auto-Manual…. Maksudnya dua dua jenis

    gear ada dalam kereta. Malas nak tukar gear… swith to auto. Nak main

    ciluk ciluk… switch to manual. Errr… siapa kata kita guna tecnology

    70an

    Ibrahim Bin Kadri

    Freelance and Emotive Photographer

    016.6534335 / [email protected]

    http://brahym.fotopages.com

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required