MAA ramal jualan kenderaan akan susut sebanyak 2.5% pada 2016, disebabkan garis panduan sewa beli yang lebih ketat, jumlah pinjaman lebih kecil

2016-maa-performance-press-con-001_BM

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mendedahkan ramalan bagi Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) bagi jualan kenderaan bagi tahun 2016. Dengan kejayaan rekod tinggi pada tahun 2015 iaitu sejumlah 666,674 unit kenderaan didaftarkan, pihak MAA percaya terdapat beberapa faktor yang mungkin akan menjadi penghalang untuk mencapai rekod yang memberangsangkan itu.

Prestasi pada tahun lalu (2015) ialah bersamaan dengan meningkatan sebanyak 0.03% (187 unit) berbanding pada tahun sebelumnya iaitu 666,487 unit kenderaan terjual. Walau bagaimana pun MAA menjangka tahun 2016 ini hanya 650,000 unit kenderaan bakal dijual, iaitu menyusut 2.5% berbanding pada tahun lalu. Di mana penurunan tersebut akan bermula pada Januari 2016.

Datuk Aishah Ahmad, Presiden MAA berkata, pihak bank akan meneruskan syarat pinjaman sewa beli yang lebih ketat, sekali gus akan menjejaskan hasil jualan Januari dan bulan-bulan seterusnya.

2016-maa-performance-aishah-ahmad-press-con-024_BM

“Pihak bank akan memperketatkan lagi syarat pinjaman ini, bahkan mungkin juga sukar untuk mendapatkan pinjaman sebanyak 90% seperti sekarang. Mungkin jumlah pinjaman menjadi antara 65% hingga 70%, membuatkan pembeli perlu membayar wang pendahuluan dengan jumlah yang besar. Malah tempoh pembayaran balik juga dipendekkan ke tujuh tahun, dan bukannya sembilan tahun seperti dulu,” katanya.

Bagi ramalan TIV tahun ini iaitu 650,000 unit, ia merangkumi 575,250 kenderaan penumpang dan 74,750 kenderaan komersil.

Jika dilihat daripada rajah TIV tahun 2015, ia turut dipengaruhi beberapa faktor. Paling nyata ialah syarat pinjaman sewa beli kenderaan yang ketat, di samping keadaan ringgit yang lemah, tekanan pertumbuhan ekonomi global, harga minyak mentah yang tidak menentu dan banyak lagi.

Malah dengan keadaan sekarang, MAA turut meramalkan pengguna akan menangguhkan hajat membeli kenderaan baharu. Malah golongan yang berpendapatan rendah juga akan lebih ketara terjejas ekoran bank yang mengetatkan kelulusan pinjaman. “Kadar permohonan pinjaman yang ditolak mungkin boleh meningkat sehingga 30% ke 50%, bergantung pada jumlah pinjaman yang dimohon,” ujar Aishah.

Dengan anggaran MAA bagi tahun 2016, mungkin ada faktor positif yang bakal menyumbang memacukan lagi jualan lebih dari 600,000 buah kendeaan. Antara faktor penyumbang tersebut ialah pengenalan beberapa projek infrastruktur besar, seperti peningkatan dan pembangunan lebuh raya baharu seluruh negara.

2016-maa-performance-tiv-projection-1_BM

MAA juga percaya kempen promosi yang lebih utuh dan kompetitif oleh syarikat pengeluar kenderaan juga mampu membantu mengekalkan dan memacu perkongsian pasaran mereka dengan menyumbangkan prestasi yang lebih kukuh pada tahun 2016. Malah dengan pengenalan model baharu pada tahun ini juga dilihat mampu menambahkan lagi angka jualan kenderaan.

MAA turut memberikan ramalan ringkas untuk tahun 2017 hingga 2020. Tanpa penjelasan yang tepat, MAA percaya industri automotif Malaysia akan terus berkembang dengan lebih konsisten melebihi apa yang diramalkan untuk tahun 2016, iaitu pada kadar antara 2.2% hingga 3.0% setiap satu tahun.

Jika ramalan ini tepat, TIV Malaysia bagi jualan kenderaan mampu mencecah 700,000 pada 2019, dan akan terus memberikan prestasi yang lebih tinggi menjelang tahun 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required