SPYSHOT: Proton Perdana 2016 tunjuk LED DRL

2016-Proton-Perdana-spyshots-11_BM

Ini mungkin set terbaik bagi spyshot Proton Perdana 2016 setakat ini, ia menunjukkan sudut hadapan dan belakang serta profil sisi bagi sedan bersaiz besar ini. Malah ia juga menunjukkan “mata” Perdana buat pertama kali. Terima kasih buat pembaca Aab Zar MY.

Lampu nyalaan siang (DRL) antara elemen ‘mesti ada’ sejak kebelakangan ini. Malah Perdana 2016 juga tidak ketinggalan untuk menampilkannya dan kelihatan ia turut menghadirkan LED DRL bagi model ini.

2016-Proton-Perdana-spyshots-4_BM

Menerusi foto ini, kelihatan posisi bagi lampu isyarat yang diletakkan pada sudut kluster lampu utama. Cermin sisi juga diletakkan pada perumah indikator. Selain itu, Perdana baharu ini juga kelihatan turut menampilkan lampu belakang LED.

Berkenaan dengan saiznya, kelihatan Perdana baharu lebih besar berbanding model Honda Accord generasi terdahulu yang sebelum ini merupakan sedan paling besar di bawah segmen-D. Perdana baharu ini juga dikatakan memiliki ukuran 150 mm lebih panjang berbanding Accord.

2016-Proton-Perdana-spyshots-6_BM

Bakal diproduksikan di Kilang Pengeluaran Sederhana Proton di Shah Alam, Perdana 2016 ini dijangka bakal dilancarkan pada suku pertama tahun ini, dengan mengekalkan enjin Honda 2.0 liter i-VTEC (154 hp/189 Nm) dan 2.4 liter i-VTEC (177 hp/222 Nm) dengan transmisi automatik lima-kelajuan.

Model penambah baikannya pula dijangka diperkenalkan pada akhir 2016 di mana Perdana bakal menerima enjin baharu iaitu NE01 2.0 liter empat-silinder, berdasarkan model enjin Petronas E01 yang dibeli oleh pengeluar kereta nasional ini pada tahun 2012. Enjin ini dijangka didatangkan dengan pancitan bahan api secara terus (GDi) dan pancitan bahan api secara terus dengan pengecas turbo (TGDI).

Malah Proton juga sedang mempertimbangkan enjin baharu 1.5 liter pengecas turbo dan suntikan terus bahan api TGDI, yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 180 hp dan tork 250 Nm. Mana-mana pun penjana kuasa yang dipilih, ia tetap akan dipadankan dengan transmisi CVT baharu yang bakal diperkenalkan sebelum akhir tahun 2017.

GALERI: Pra-pengenalan Proton Perdana 2016

GALERI: Proton Perdana 2016 rendered

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required