ASEAN NCAP: Toyota Fortuner, Innova baharu diiktiraf lima-bintang bagi AOP untuk varian dilengkapi ESC

2016-ancap-crash-results-innova-1_BM

Program Penilaian Kereta Baharu Asia Tenggara (ASEAN NCAP) telah mengumumkan varian Toyota Fortuner dan Innova baharu yang dilengkapi dengan Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC) telah mencapai rating maksima lima-bintang dalam ujian Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP).

Toyota Innova mendapat skor 14.10 dalam ujian AOP untuk rating lima-bintang. Bagaimanapun, seperti yang tertakluk pada syarat ASEAN NCAP, hanya kenderaan yang dilengkapi ESC layak menerima rating maksima – varian tanpa ESC hanya mendapat skor empat bintang.

Untuk Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP), Innova mematuhi 76% keseluruhan, dengan peratusan cukup untuk rating empat bintang. Dipasang di Indonesia, Innova yang diuji juga dilengkapi dengan cangak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX dan tambatan bahagian atas secara standard.

Toyota Fortuner sebaliknya telah diiktiraf tetapi tidak diuji secara fizikal. ASEAN NCAP menjelaskan mereka telah diberi ‘bukti teknikal daripada Toyota yang menyatakan rekabentuk perlindungan dewasa adalah sama seperti Hilux.” SUV tujuh tempat duduk ini direka berasaskan trak pikap Hilux baharu.

Ini membolehkan Fortuner dikecualikan dari mana-mana ujian sebenar. Ia diiktiraf sama dengan skor Hilux iaitu 14.53 untuk AOP – skor yang cukup untuk memenuhi rating lima-bintang. Ia juga mencapai skor empat-bintang, 71% memenuhi keperluan untuk COP.

Hanya Innova dan Fortuner yang dilengkapi ESC diiktiraf skor lima-bintang ini. Varian yang tidak dilengkapi ESC tidak berjaya untuk mendapatkan markah penuh, jadi ia kekal dengan rating empat-bintang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required