Tiada kereta sifar-bintang mulai 2020 – NCAP Global

Datsun_GO_zero-star_NCAP_02

Setiausaha Agong World NCAP, David Ward, baru-baru ini berkata pada Autocar UK, pertubuhan global tersebut mahu semua kereta dengan sifar-bintang tiada menjelang tahun 2020. Ward percaya bahawa hujah yang dikemukakan oleh pengeluar kenderaan yang mempertahankan model-model dengan sifar-bintang ini adalah sebagai tindakan yang “tidak masuk akal”, selain menafikan pembeli kereta hanya mahukan keselamatan asas sebagai standard sahaja.

“Alasan tersebut dikemukakan oleh beberapa pembuat kereta kerana mereka perlu menghasilkan kenderaan yang murah untuk menarik minat pembeli, selain mengelakkan pembeli membeli motosikal, tetapi tiada bukti sokongan terhadap alasan tersebut,” ujar Ward lagi.

“Pembeli kereta perlukan keselamatan asas sebagai standard, dan kos pula tidak begitu besar, sama ada melalui kejuruteraan platform global yang lebih baik atau melabur sebanyak USD$50 (RM210) untuk beg udara. Hujah yang dikemukakan itu adalah sangat tidak masuk akal,” tambahnya lagi.

World NCAP agak kesal dengan pengeluar-pengeluar yang rela menghasilkan kereta yang gagal mematuhi sekurang-kurangnya peraturan UN 924, walau pun bagi menampilkan satu “struktur pelanggaran yang ringkas dan satu beg udara”.

Model kenderaan yang dihasilkan oleh Hyundai, Datsun dan Tata bagi pasaran Brazil dan India telah menerima kritikan keras dari organisasi ini sejak beberapa tahun. Ia dijangka berubah, dan Ward turut berkata bersama peraturan yang telah diperketatkan di pasaran tersebut, pastinya kadar penjualan akan meningkat.

“Pengguna kini lebih memahami apa yang diperlukan, dan pembuat kereta yang tidak menawarkan waima elemen yang minimum mungkin akan dilabelkan sebagai ‘kegagalan dalam komersial’,” jelasnya lagi.

Bertentangan dengan laporan penerbitan Inggeris tersebut tidak lama dahulu, di mana CEO General Motors Mary Barra telah mempertahankan pendirian syarikatnya yang tidak meletakkan beg udara bagi sesetengah modelnya yang dijual di Amerika Latin. “Terdapat banyak kes di mana apabila melebihi standard, ia kurang mendapat sambutan memandangkan harganya yang agak tinggi. Jadi orang di sana kurang berkemampuan untuk membelinya. Membuatkan keinginan untuk memiliki kenderaan tidak tercapai,” tegasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required