Honda Civic 2016 dilancarkan di Thailand 12 Mac ini

Honda Civic 2016 diumumkan akan berada di bilik pameran seluruh Thailand bermula 12 Mac ini. Pendedahan tersebut diumumkan oleh Honda Thailand sendiri setelah menyiarkan video pendedahan awalan Civic generasi ke-10 tersebut.

Pada bulan Februari, journalis automotif Thailand diberi peluang untuk memandu uji Civic tersebut di litar. Sesi itu mendedahkan dua varian disediakan untuk pasaran Thai iaitu 1.8 liter SOHC i-VTEC yang menggunakan enjin R18A sedia ada, dan juga varian RS yang menggunakan enjin 1.5 liter VTEC Turbo.

Tiada perubahan kuasa disaksikan pada enjin R18A di mana ia mash berkuasa 139 hp dan tork maksima 174 Nm. Tetapi enjin tersebut tidak lagi dipadankan dengan kotak gear automatik torque converter, sebaliknya dipadankan dengan kotak gear CVT automatik. Enjin VTEC Turbo 1.5 liter pula berupaya menghasilkan kuasa 173 hp pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 220 Nm bermula 1,700 rpm hingga 5,500 rpm, juga dipadankan dengan kotak gear CVT automatik.


Video pendedahan awalan yang berdurasi 15 saat ini memberikan sedikit informasi berkenaan ciri-ciri yang dilengkapi pada Civic spesifikasi Thailand ini. Bermula dengan bahagian luar di mana dapat disaksikan ia dilengkapi dengan lampu hadapan bi-xenon berserta lampu nyalaan siang LED bina dalam. Di pasaran negara lain Civic generasi ke-10 ini mempunyai varian yang ditampilkan dengan lampu hadapan LED penuh, tetapi tidak diketahui ciri tersebut bakal dilengkapi pada Civic pasaran Thai atau tidak.

Dalam video tersebut juga dapat disaksikan enjin kereta ini boleh dihidupkan dengan fungsi kawalan jauh, di mana suisnya terdapat pada unit kunci kereta seperti yang terdapat pada Accord facelift yang baru dilancarkan di Thailand bulan lalu. Pada paparan meter utama pula, ia dilengkapi dengan paparan TFT berwarna diapit dengan meter konvensional berjarum. Paparan TFT tersebut bukan hanya memberikan bacaan kelajuan kereta, ia juga akan memaparkan fungsi lain termasuk paparan kawalan pemain media.

Seperti sebelum ini, Honda akan mula melancarkan model baharu mereka bermula dengan pasaran Thailand dan kemudian ke negara serantau lain termasuk Malaysia tidak lama selepas itu. Andaian spesifikasi untuk pasaran Malaysia juga biasanya akan dibuat berdasarkan spesifikasi yang diterapkan pada pasaran Thailand.

GALERI: Honda Civic RS 2016 pasaran Thailand


GALLERY: Honda Civic 2016 pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required