BMW Vision Next 100 tampil konsep teknologi yang bakal diterapkan BMW untuk 100 tahun akan datang

P90212587_highRes_bmw-group-the-next-1-e1457360339495_BM

Sempena menyambut ulang tahun ke-100 nya, BMW telah mendedahkan kepada dunia kereta konsep terbaharu mereka, direka dengan ciri-ciri yang mungkin akan diterapkan pada model-model mereka untuk 100 tahun akan datang.

Kereta yang diberi nama BMW Vision Next 100 ini diperkenalkan kepada dunia pada majlis sambutan ulang tahun ke-100 tahun BMW yang diadakan di Munich Olympic Hall, Jerman. Ia direka dalam bentuk sedan sports empat-pintu dan merupakan model yang pertama dalam siri konsep Vision yang dirancang dan bakal dibina oleh BMW Group. Versi untuk jenama dibawah BMW Group yang lain iaitu MINI dan Rolls-Royce pula akan didedahkan di London pada 16 Jun akan datang, manakala konsep motorsikal BMW Motorrad pula akan dipamerkan di Los Angeles pada 11 Oktober.

BMW Vision Next 100 masih lagi kelihatan seperti sedan BMW yang ada sekarang ini. Dengan asas rekaan ‘one-box‘, ia menampilkan bonet-panjang tradisional BMW. Badan berbentuk batu kerikil dan diwarnakan dengan warna gangsa menampilkan gril tradisi BMW dibahagian hadapan bersama empat lampu hadapan utama dengan bentuk jalur, lampu belakang berbentuk-L, dan juga tiang-C ‘Hofmeister Kink‘ – tipikal sebuah BMW.

Motif segi-tiga yang digelar BMW sebagai ‘Alive Geometry‘ mendominasi sebahagian besar badan kereta ini yang dibina dari 800 panel di bahagian dalam dan luar di mana ia boleh bergerak dan berubah apabila diperlukan. Pada bahagian luar, ruang roda yang besar ditutup menyembunyikan roda yang besar didalam, dimana ia akan berpusing sekali jika stereng dipusingkan. Rekaan ini membolehkan Vision Next 100 mencapai pekali geseran (CoD) hanya 0.18.

BMW mengatakan kereta konsep ini mempunyai dimensi yang kompak. Mempunyai panjang keseluruhan 4.9 meter, panjang kereta ini hampir menyamai dimensi pada BMW 5 Siries. BMW juga mendakwa Vision Next 100 mempunyai keluasan pada ruang dalaman sama seperti “sedan mewah BMW” (mungkin 7 Series). Jadi, rekaan ini bukan sahaja unik, tetapi ia juga mampu membuatkan ruang dalamannya menjadi lebih luas.

Setelah pintu ‘suicide‘ yang direka seperti kepak rama-rama kereta ini dibuka, dapat disaksikan bahagian kabin kereta ini direka dengan rekaan yang minimalis. Terdapat dua mod pada bahagian kabin ini iaitu Boost, dipilih jika pemandu mahu memandu sendiri kereta ini dan dibantu pelbagai ciri bantuan pemanduan. Dan yang kedua ialah Ease, di mana kereta ini dipandu secara automatik tanpa pemandu.

Dalam mod Boost, panel ‘Alive Geometry‘ dibahagian dalam – yang diinspirasikan dari bulu burung – memberikan garis pemanduan yang ideal kepada pemandu dan memberi amaran dalam bentuk tindak balas intuitif kepada kereta yang datang dari arah bertentangan jika terdapat halangan. BMW mendakwa amaran tersebut lebih berkesan dari amaran berbentuk bunyi atau visual. Tempat duduk pemandu turut berubah kedudukan serta konsol tengah dihadapkan lebih kepada pemandu.

Paparan ‘Head-up‘ (HUD) akan memberi informasi garis pemanduan yang ideal, poin stereng dan kelajuan kereta kepada pemandu menggunakan sepenuhnya cermin hadapan kereta ini. Ia juga turut memberikan paparan kenderaan yang melintas dihadapan dalam keadaan cuaca yang teruk dan kadar penglihatan yang kurang.

Kesemua ini dapat berfungsi melalui gabungan pelbagai sistem pintar, yang sentiasa mengesan tindak balas pemandu dan mengadaptasikan ia untuk memberikan bantuan yang betul dan panduan visual. Bantuan visual tersebut dihasilkan dari arca berbentuk batu permata yang terletak dibahagian bawah cermin hadapan dimana ia akan disembunyikan pada mod Boost untuk mengurangkan gangguan dan menyala pada Mod Ease bagi menandakan ia dipandu secara automatik. Sistem tersebut juga memberikan paparan lampu hijau di bahagian hadapan kereta untuk memberikan isyarat kepada pejalan kaki menandakan mereka selamat untuk melintas jalan.

Suasana di dalam kabin akan berubah sekiranya mod Ease dipilih. Roda stereng dan konsol tengah bergerak menjauhi penumpang dan tempat duduk bergerak kearah pintu membolehkan penumpang duduk pada posisi dan sudut yang sesuai, membolehkan mereka senang untuk bertentang muka sesama sendiri. Paparan HUD pula akan berubah menjadi paparan infotaimen.

Kemampanan merupakan bahagian yang penting pada Vision Next 100. Kereta ini diperbuat dari gentian karbon dan plastik, dengan komponen seperti panel sisi dibina dari sisa gentian karbon produksi biasa. Bahagian dalam juga menggunakan tekstil berkualiti tinggi dan bahan-mono menggantikan tempat kayu dan kulit tradisional.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required