Lexus LC 500h dilengkapi dua kotak gear dalam satu sistem transmisi – hapus kelemahan kotak gear CVT

AQ2Y0289-e1457424227647_BM

Lexus LC 500h, merupakan LC 500 versi yang lebih mesra alam digandingkan dengan sistem transmisi yang agak unik. Kereta ini mempunyai dua kotak gear iaitu kotak automatik empat-kelajuan digandingkan bersama kotak gear CVT dan dipadankan kepada dua unit motor elektrik.

Dalam laporan Automative News, Koji Sato, ketua jurutera untuk LC 500h berkata rekaan baharu ini bertujuan untuk menghilangkan efek ‘rubber band feel‘ pada kotak gear CVT sedia ada.

Jika anda pengguna atau pernah memandu kereta dengan transmisi CVT, anda akan dapat merasai ‘rubber band feel‘ tersebut. Ia adalah situasi di mana ketika anda menekan pedal pendikit secara agresif untuk memecut, kelajuan enjin (rpm) akan bertambah tinggi tetapi nisbah kelajuan pada kotak gear tidak bergerak menyebabkan pemandu berasa seolah-olah “tertunggu-tunggu” untuk kereta tersebut menukar gear. Ini membuatkan sesetengah pemandu tidak gemar dengan kotak gear CVT kerana ia tidak memberikan perasaan ‘klimaks’ setelah gear ditukar. Masalah inilah yang bakal diselesaikan oleh kotak gear terbaharu Lexus ini. Kotak gear empat-kelajuan konvensional digabungkan bersama kotak gear automatik untuk memberikan perasaan yang lebih ‘umph’ ketika gear ditukar.

Lexus_LC_500h_020_5D569E6ADF3985D8205EBBB24C5F76230F98F501_BM

Sato berkata semasa memecut, kotak gear baharu LC 500h ini akan memberikan pemandu enam rasa penukaran gear dari empat penukaran gear yang sebenar, tetapi sukar untuk pemandu mengetahui yang mana penukaran sebenar atau tidak tersebut. Gabungan dua kotak gear dalam satu sistem transmisi ini adalah sebahagian dari Sistem Hibrid Pelbagai Peringkat pada LC 500h, yang juga terdiri dari enjin petrol 3.5 liter V6 berkuasa 295 hp dan tork 348 Nm, digandingkan dengan motor elektrik 59 hp serta pek bateri lithium-ion 44.6 kW.

Kuasa keseluruhan yang menjana kereta ini ialah 354 hp, dan Lexus mensasarkan ia mampu untuk memecut dari kedudukan 0-100 km/j dalam masa bawah lima saat. Sebagai perbandingan model janaan petrol sepenuhnya Lexus LC 500 yang dilengkapi enjin 5.0 liter V8 tanpa induksi paksaan dan digandingkan dengan kotak gear automatik 10-kelajuan mampu untuk memecut 0-100km/j dalam masa hanya 4.5 saat.

Menurut Sato lagi, Presiden Toyota Akio Toyoda berusaha untuk sistem transmisi tersebut, di mana beliau berharap agar ia boleh dipadankan pada model hibrid Lexus yang lain pada masa akan datang, seperti LS generasi selepas ini dan juga sedan bersaiz sederhana GS. Model hibrid Toyota juga mungkin bakal menggunakan sistem transmisi ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required