Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 dilancar, tampil prestasi lebih baik berbanding Eagle F1 Asymmetric 2

goodyear-eagle-asymmetric-3-cross-top_BM

Goodyear telah pun melancarkan tayar terbaharu dalam barisan tayar berprestasi tinggi ultra (UHP) Eagle F1 iaitu Asymmetric 3, menggantikan Asymmetric 2 yang telah berada dalam pasaran tempatan sejak 2011.

Tiada perubahan besar pada corak bunga tayar dapat disaksikan berbanding A2,cuma sedikit perbezaan pada blok bunga tersebut jika diperhatikan secara terperinci. Tetapi, dibawah lapisan bunga tayar baharu ini, pelbagai kejuruteraan baharu telah diterapkan di dalam pembangunan tayar tersebut, menghasilkan prestasi yang jauh lebih baik.

Berdasarkan ujian perbandingan bebas yang dibiayai Goodyear, Eagle F1 A3 ini mampu untuk mengatasi pesaing terdekatnya dalam pasaran tayar UHP seperti Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza S001 dan Continental Sport Contact 5 di mana ia mampu berhenti 2.6 meter lebih pendek (atau 9 peratus lebih bagus) diatas permukaan jalan basah.

Asymmetric 3 baharu ini juga menawarkan jarak pemberhentian yang lebih pendek diatas permukaan jalan kering di mana ia diuji berhenti 1.3 meter lebih awal berbanding pencabarnya yang lain. Goodyear juga mendakwa tayar ini memberikan prestasi 4% lebih baik ketika dikawal diatas permukaan basah dan mendapat tempat kedua dalam aspek rintangan golekkan berbanding pesaing utama.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (kiri) dan keluaran sebelumnya – Asymmetric 2(kanan)

Elemen rekaan terbaharu termasuklah teknologi membrek aktif, di mana ia meningkatkan hubungan permukaan dan cengkaman ketika membrek, membolehkan ia berhenti dengan lebih cepat. Tayar ini juga dibina dengan kompaun grip booster dan juga resin pelekat yang mampu meningkatkan cengkaman semasa membrek dan pengendalian. Ia juga direka dengan teknologi binaan yang diperkuat, di mana ia mengurangkan berat keseluruhan tayar ini tanpa mengorbankan kekuatan binaannya.

Goodyear menyatakan pelbagai usaha dilakukan untuk meningkatkan prestasi tayar ini. Lebih 36,000 jam kejuruteraan digunakan dalam proses pembangunan, termasuk 3,800 jam di lima lokasi ujian di lima negara berbeza, dengan jarak perjalanan keseluruhan sejauh 330,000 km.

Eagle F1 Asymmetric 3 akan dikeluarkan dengan 41 saiz untuk pasaran global, dengan saiz bermula dari 17 hingga 20 inci. Tiada lagi berita berkenaan bila A3 ini akan masuk ke pasaran Malaysia.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required