Scion tC Release Series 10.0 – produksi terakhir Scion, tampil kelengkapan TRD, kit badan rekaan Kei Miura

Scion-tC-Release-Series-01_BM

Scion – jenama di bawah naungan Toyota yang memfokuskan penghasilan kereta untuk anak muda, secara rasminya sudah pun ditutup atas sebab berdepan dengan krisis jualan yang merudum. Namun, untuk mengenang kembali penubuhan Scion 14 tahun dahulu, Scion akan melancarkan coupe Scion tC Release Series 10.0 di New York International Auto Show (NYIAS) 2016 – tempat yang sama jenama Scion ini dilancarkan.

Scion tC Release Series merupakan model paling popular dalam barisan model mereka. Release Series 10.0 ini dibina dengan kerjasama Kei Miura – pereka kit badan yang popular dengan rekaan ‘Rocket Bunny‘. Coupe tC RS 10.0 berwarna merah Barcelona ini menampilkan kit badan rekaan khas Kei Miura yang terdiri daripada lips spoiler hadapan, panel sisi serta spoiler belakang atas dan bawah. Logo Scion berwarna hitam dan aloi berkilat yang kontras dengan warna badan dipadankan untuk efek yang lebih jelas.

Scion-tC-Release-Series-02_BM

Kereta ini tampil lebih rendah setelah dipadankan dengan spring TRD yang bukan sahaja menampakkan ia lebih cantik, malah membantu dalam merendahkan pusat graviti kereta bagi mendapatkan turn-in yang lebih cepat dan respon stereng yang lebih bagus. Ia juga dipadankan dengan dua tip ekzos TRD untuk mendapatkan bunyi yang lebih dalam dan lebih resonan.

Tema merah-hitam turut dominan pada bahagian kabin menampilkan trim hitam bersulam benang merah pada balutan tempat duduk, penutup brek tangan, dan juga roda stereng. Turut ditampilkan kelengkapan perincian khas Release Series yang merangkumi karpet lantai, pelapik ruang kargo, tali keledar merah dan juga lencana dengan nombor produksi khas Release Series.

Coupe tC ini dikuasakan dengan enjin empat-silinder 2.5 liter Dual VVT-i 2AR-FE yang mampu menghasilkan kuasa 179 hp dan tork maksima 233 Nm. Ia dipadankan dengan pilihan transmisi sama ada enam-kelajuan manual atau enam-kelajuan automatik dengan sistem Dynamic Rev Management yang akan meninggikan seketika kelajuan enjin ketika gear diturunkan. Untuk varian automatik juga ia dibekalkan dengan penukar gear. Memandangkan jenama Scion ini telah ditutup dan diserapkan terus di bawah jenama Toyota, tC RS 10.0 bakal dijual oleh pengedar Toyota dan hanya dihasilkan sebanyak 1,200 unit sahaja.

Scion-tC-Release-Series-04_BM

“Untuk peminat yang mahu menyimpan sebahagian daripada sejarah ini, ini merupakan peluang terhebat untuk memiliki tC terbaik yang pernah kami hasilkan. Dengan peralatan prestasi TRD, kit aero JDM dan warna badan merah-hitam yang menarik, ini merupakan penghargaan yang sesuai untuk misi Scion membina kereta bagi golongan pengguna muda,” kata Naib Presiden Scion Andrew Gilleland.

“Kami mempunyai ramai peminat yang kesal melihat Scion dialihkan ke Toyota. Tetapi ini merupakan langkah yang betul, dan kami tahu semangat Scion akan terus hidup, jadi kami mengundur diri dengan bergaya,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required