SPYSHOT: Audi TT RS Roadster diuji di Nurburgring

Audi-TT-RS-Roadster-Spy-03_BM

Musim ujian di litar Nurburgring, Jerman, sudah pun bermula. Salah satu jentera yang dilihat diuji di litar ‘The Green Hell‘ ini ialah Audi TT RS Roadster. Seperti juga model Mk2 sebelum ini, TT terbaharu turut menampilkan varian Coupe dan Roadster.

Mk3 TT RS masih lagi belum dilancarkan, tetapi coupe berwarna merah ini dilihat sedang mengisi petrol di sebuah stesen minyak di Sepanyol minggu lalu. Berbanding dengan TTS, yang juga varian Mk3 paling berkuasa dalam pasaran sekarang, TT RS dilengkapi dengan bampar hadapan yang lebih agresif di mana liang kemasukan udaranya direka dengan lebih besar. Bahagian dagu bampar tersebut diwarnakan dengan warna perak serta tertera dekal ‘quattro’ di bahagian bawah gril.

2016-Audi-TT-RS-spyshot-Spain-e1458020858118_BM

Gril hadapan varian RS ini turut berbeza dari TTS di mana RS menampilkan motif corak sarang lebah berwarna hitam manakala TTS direka dengan motif corak peti telur. Gambar di Sepanyol tersebut juga memperlihatkan dengan jelas roda aloi bercorak turbin RS coupe ini. Roadster yang kelihatan diuji di litar Nurburgring pula dilihat dilengkapi dengan roda aloi berjejari, kemungkinan set roda tersebut bukanlah yang akan dipadankan pada hari pelancarannya nanti. Turut kelihatan ialah dua tip ekzosnya yang bersaiz agak besar.

TTS yang sudah pun berada dalam pasaran kini berkuasa 310 hp/380 Nm. Seperti juga pada generasi terdahulu, RS akan mempunyai kuasa tertinggi dalam barisan model TT. TT RS ini mungkin akan dikuasakan dengan enjin turbo 2.5 liter lima-silinder dari RS3 Sportback (367 PS/465 Nm), 2.0 liter turbo dari VW Golf R 400 Concept yang pernah diprebiu sebelum ini, atau enjin 2.0 TFSI TT sedia ada yang diolah semula untuk mengekstrak lebih kuasa. Pilihan sistem transmisi pula mungkin dibarisi oleh kotak gear manual (berdasarkan imej spyshot terdahulu) atau kotak gear klac berkembar S-Tronic, kesemuanya dipadankan dengan sistem pacuan semua-roda quattro.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required