Bas Muafakat Johor – perkhidmatan bas percuma mulai April ini, Pasir Gudang dan Kulai lokasi pertama

2016-johor-muafakat-free-bus

Kerajaan negeri Johor akan memulakan perkhidmatan bas percuma yang diberi nama Johor Muafakat, mulai pertengahan April ini. Ia akan dimulakan di daerah Pasir Gudang dan Kulai terlebih dahulu. Sebanyak 30 buah bas akan digunakan dalam perkhidmatan ini.

Bagi yang ingin menggunakan perkhidmatan bas percuma ini, hanya satu saja cara dan yang paling mudah dilakukan iaitu daftar untuk mendapatkan kad keahlian yang boleh dimohon menerusi www.basmuafakatjohor.com.

Kos kad keahlian dikenakan sebanyak RM10 setahun untuk dewasa dan RM6 bagi warga emas, tetapi ia adalah percuma untuk orang kurang upaya, pelajar berusia antara tujuh hingga 17 tahun dan kanak-kanak di bawah usia enam tahun, menurut laporan The Malay Mail.

Dengan peruntukan tahunan sejumlah RM11 juta daripada empat majlis perbandaran tempatan iaitu Majlis Bandaraya Johor Bahru, Pihak Berkuasa Tempatan Pasir Gudang, Majlis Perbandaran Kulai dan Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah.

2016-johor-muafakat-free-bus-routes-1
2016-johor-muafakat-free-bus-routes-2

Klik untuk besarkan imej

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Latiff Bandi, langkah ini diambil oleh kerajaan negeri untuk mengurangkan bebanan yang dihadapi oleh rakyak ekoran kenaikan kos taraf hidup, terutamanya yang tinggal di bandar dan pekan besar.

“Dengan perkhidmatan bas percuma ini, kami menjangkakan rakyat dapat mengurangkan perbelanjaaan sebanyak RM150 sebulan. Walau pun ia bukanlah jumlah yang besar, namun sekurang-kurangnya membantu mengurangkan beban yang mereka tanggung,” ujar Latiff.

Bas Muafakat Johor ini juga akan memilki skim warna yang berbeza untuk membezakan operasi setiap daerah. Malah setiap bas juga dilengkapi dengan kemudahan WiFi secara percuma dan sistem CCTV.

“Kami telah melantik dua buah syarikat bas iaitu Handal Indah Sdn Bhd dan Maju Bus Service, yang memiliki rekod terbaik di Johor untuk mengendalikan perkhidmatan ini,” ujar Latiff lagi.

Perkhidmatan bas percuma ini bukanlah yang seumpamanya di Johor. Dua tahun lalu, majlis bandaraya juga telah memperkenalkan bas percuma di bawah inisiatif “Johor Bahru Di Hati Ku” dengan mempunyai enam unit bas beroperasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required