Johor harap dapat implementasi VEP mulai Jun ini

johor causeway jam bernama pix

Permit Masuk Kenderaan (VEP) bagi kenderaan asing kini sedang dalam peringkat ujian, dan dijangka akan diimplementasi menjelang Jun ini, laporan The Star.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah Johor, Datuk Hasni Mohammad, insfrastruktur bagi projek ini diuji di Tambak Johor dan Link Kedua.

“Kami sedang menantikan kod pintar bagi penyerahan kad pengenalan gelombang radio (RFID) untuk melaksanakan VEP ini,” ujarnya.

Katanya lagi, buat masa ini, pihaknya sedang mengenal pasti cara pengedaran bagi tag RFID ini kepada pemilik kenderaan.

Dalam masa yang sama, beliau turut berkata, setiap lorong di laluan pemeriksaan itu akan dilengkapi dengan kamera dan alat pengesan bagi mengesan plat pendaftaran kenderaan dan tag RFID terbabit. Malah palang di laluan pemeriksaan tidak akan dibuka jika RFID mengesan plat pendaftaran kenderaan tidak ada dalam sistem. Ini bagi mengelakkan RFID digunakan oleh kenderaan yang tidak didaftarkan melalui sistem berkenaan.

Hasni turut berkata, setiap kenderaan yang masuk ke negara ini akan dikenakan bayaran sebanyak RM20 dan ia boleh dibayar menerusi kad Touch n’ Go.

“Kami berharap projek ini dapat berjalan dengan lancar dan tidak lagi ditunda. Berkenaan dengan hasil kutipan dari VEP, ada sejumlah bahagian yang akan diserahkan kepada kerajaan tempatan untuk kerja-kerja penyelenggaran jalan,” ujarnya lagi.

Setakat ini, sebanyak 120,000 pemilik kenderaan Singapura telah mendaftar. Katanya lagi, pihaknya tidak akan menawarkan sebarang diskaun bagi rakyat Singapura yang kerap berulang-alik ke negara Malaysia, dan juga tiada caj khas pada hujung minggu mahu pun cuti umum.

Bagi kebanyakan rakyat Malaysia yang bekerja di negara berkenaan, kebanyakannya menggunakan plat pendaftaran Singapura kerana mahu mengelakkan bayaran VEP sebanyak S$35 (RM105) sehari. Manakala bagi motosikal pula dikenakan bayaran sebanyak S$4 (RM12).

Di Singapura, setiap kenderaan asing yang memasuki negara berkenaan akan diberikan kadar percuma untuk 10 hari. Malah tiada VEP dikenakan pada hujung minggu. VEP juga dikecualikan antara jam 5 petang dan 2 pagi, Isnin hingga Jumaat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required