Kenstomoto Demolisher – Benelli TnT600 modifikasi kustom oleh pereka kenderaan Malaysia Kenny Yeoh

Kenstomoto Demolisher Benelli TnT600-2

Motorsikal yang dimodifikasi mahu pun kustom, bergantung pada “gaya” dan “rupa” yang dikehendaki oleh perekanya. Bagi Kenstomoto Demolisher, pereka kenderaan Malaysia, Kenny Yeoh, inginkan sesuatu yang kelihatan seperti “Zaku“, kenderaan tentera dari siri animasi Mobile Suit Gundam.

Bermula dengan Benelli TnT600 2013, Yeoh menerima amanat dari pelanggannya untuk “buat seperti apa yang dimahukan” bagi sportsbike 600 cc ini. Memerah segenap idea untuk merealisasikan apa yang ada di benaknya, Yeoh mahu menjadikan motosikal tersebut seperti apa yang diingini.

Tanpa mengusik bahagian enjin dan kotak gearnya, Yeoh turut menukar sub-frame belakang dan unit utamanya. Dengan menggunakan sumber tempatan, Yeoh menggantikan lampu utamanya dengan unit projektor kustom yang disertakan dengan lampu nyalaan siang. Malah kluster instrumen juga telah diposisikan lebih rendah, atas sedikit daripada bahagian lampu, bagi menampakkan gaya cyclopean seperti bahagian topi keledar Zaku.

Malah Yeoh turut mereka set kustom bagi pemegang lampu supaya kelihatan sama seperti unit OEM. Indikator bagi gear juga ditempatkan pada perumah kustom bahagian handlebar dan palang yang ada turut digantikan dengan set yang mudah dikepit pada bahagian sepit udang (fork).

Bagi bahagian belakangnya pula, sub-frame telah dipendekkan dan digandingkan bersama gentian kaca kustom. Untuk kualiti kerja yang kelihatan lebih baik, tiada ruang atau pembentukan beralun kelihatan. Tempat duduk hadapan original dikekalkan, sekarang dibaluti material kulit.

Bahagian pemegang rantai juga telah direka semula dan sesuai dengan jenama motor ini iaitu Kenstomoto, potongan laser pada setengah bahagian belakang. Malah bahagian roda juga dibiarkan, dengan kekemasan baharu warna hitam dan merah serta jaluran ala Itali pada tepi roda.

Bahagian ekzos yang besar telah disingkirkan, digantikan dengan alur kustom yang diletakkan di bawah swing-arm pivot dan sisinya. Sentuhan terakhir yang dilakukan adalah bagi topi keledar atas permintaan pelanggan terbabit, yang tertera logo dan jenama Kenstomoto.

Sebagai pereka kenderaan, Yeoh mempunyai kelebihan untuk mendapatkan komponen tempatan dan mesin bagi membuat komponen yang direka, yang sukar untuk didapati oleh kebanyakan pembuat model kustom ini kerana kos yang agak tinggi. Hanya memberikan tumpuan pada rekaan dan penggayaaan komponen, beliau tidak menyentuh bahagian mekanikal kerana mengakui enjin dan mod prestasi bukanlah kepakarannya.

Mementingkan kualiti melebihi kuantiti, Yeoh hanya memfokuskan satu projek kustom dalam satu masa dan memilih pelanggan yang tepat untuk kerja-kerja sebegini. Kenstomoto merupakan jenama sendiri Yeoh, dan dia bekerja keras demi pengiktirafan. Bagi Demolisher, ia adalah rekaan Malaysia sepenuhnya, dan menggunakan komponen yang bersumber tempatan dan luar negara.

Buat masa ini, Yeoh sedang membina kit bagi Kawasaki ER-6N, yang boleh ditempah menerusi laman Facebook Kenstomoto. Ia dibina mengikut kehendak pelanggan, yang disasarkan akan diperkenalkan di penganjuran Art of Speed 2016 pada Mei ini yang berlangsung di MAEPS, Serdang.

GALERI: Benelli TnT600S 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required