SPIED: Daihatsu Move di Malaysia – adakah ia bakal ditransformasikan sebagai Perodua Kenari baharu?

Daihatsu-Move-Custom-spyshot-1

Terlalu lewat untuk buat cerita lawak sempena April Fool, sebab ini adalah kejadian sebenar-benarnya – pembaca Lakhsmant Ian telah mengesan kehadiran Daihatsu Move Custome generasi ke-enam di jalan raya di Malaysia.

Walau pun mungkin ada yang mengatakan kereta ini dibawa masuk oleh grey importer, namun untuk pengetahuan anda trade plate yang digunakan adalah milik Perodua – di mana ia turut digunakan ketika menguji Daihatsu Ayla, sebelum pelancaran Axia. Jadi, ini mungkin memberikan bayangan bahawa Perodua sedang mempersiapkan model ganti bagi Kenari, yang berdasarkan generasi pertama Move.

Daihatsu-Move-Custom-spyshot-2

Move Custom ini dijanakan oleh enjin 658 cc tiga-silinder bagi mengikut peraturan kei car. Ia mampu memberikan kuasa sehingga 52 PS pada 6,800 rpm dan tork 60 Nm pada 5,200 rpm, sementara versi pengecas turbo pada Custom RS boleh menghamburkan kuasa sehingga 64 PS pada 6,400 rpm dan tork 92 Nm pada 5,200 rpm. Semuanya dipadankan dengan transmisi CVT dan boleh didapati sama ada dengan pacuan dua- atau empat-roda.

Walau bagaimana pun, enjin ini mungkin terlalu kecil dan kurang berkuasa bagi negara kita. Dan dijangka Kenari generasi akan datang dilengkapi dengan enjin 1KR-DE2 yang sama seperti Axia iaitu 1.0 liter tiga-silinder dengan kuasa 66 PS pada 6,000 rpm dan tork 90 Nm pada 3,600 rpm. Transmisi juga sama seperti Axia iaitu manual lima-kelajuan dan automatik empat-kelajuan.

GALERI: Daihatsu Move Custom RS di GIIAS 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required