Khairy mahu sektor swasta menaja sukan bermotor

Khairy-Jamaluddin

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin mahu lebih banyak syarikat swasta untuk menaja sukan bermotor dalam negara berikutan kos yang agak tinggi diperlukan untuk sukan tersebut.

“Saya meminta lebih banyak sektor swasta tampil kehadapan kerana kos dalam sukan bermotor ini sangat tinggi,” kata beliau kepada Bernama.

“Untuk pihak kementerian, kami akan memfokuskan program pembangunan bakat baru tetapi apabila mereka mencapai tahap tertentu dalam MotoGP, kami harap akan ada bantuan dari sektor swasta. Saya percaya pulangannya akan turut lumayan kelak,” ujar beliau apabila ditanya pembabitan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dalam sukan bermotor.

Menurut Khairy, KBS telah bekerjasama dengan pihak Litar Antarabangsa Sepang (SIC) untuk mengkoordinasi pembangunan sukan bermotor sejak tahun lalu dengan bantuan RM2 juta.

Tambah beliau lagi, penunggang pasukan Drive M7 SIC Racing Team, Adam Norrodin, 17, yang berlumba dalam kategori Moto3 di Kejohanan MotoGP juga menerima tajaan dari KBS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required