Subaru Forester 2016 mula dibuka tempahan – RM144k

2016-Subaru-Forester-Malaysia-price-1

Tempahan bagi Subaru Forester 2016 kini telah pun dibuka, menurut Motor Image Malaysia. Crossover yang menerima suntikan kesegaran ini, ditawarkan dengan dua varian pemasangan tempatan (CKD) dan satunya diimport dari Jepun (CBU), yang membuat penampilan di Bangkok Motor Show baru-baru ini.

Malah Pengarah Eksekutif Tan Chong International, Glenn Tan, telah mendedahkan dua varian CKD itu – 2.0i dan 2.0i-P ditawarkan pada harga masing-masing RM144,160 dan RM153,700.

Bagi pilihan CBU pula, varian XT pengecas turbo berharga RM210,940. Harga tersebut termasuk GST, tetapi tanpa insurans dan cukai jalan. Kami juga diberitahu terdapat diskaun istimewa sebanyak RM3,000 akan ditawarkan apabila Forester 2016 ini dilancarkan di Malaysia pada 14 April ini.

XT (kiri), 2.0i (kanan)

Bagi Forester baharu ini, varian 2.0i dan 2.0i-P dijanakan oleh enjin 2.0 liter FB20 empat-silinder DOHC boxer aspirasi-natural (150 PS pada 6,200 rpm dan 198 Nm at 4,200 rpm). Manakala enjin XT (FA20) pula adalah pengecas turbo dan suntikan-terus dengan hamburan kuasa 241 PS pada 5,600 rpm dan 350 Nm pada 2,400 hingga 3,600 rpm.

Kedua-dua enjin turut dipadankan dengan Lineratronic CVT, dengan pilihan turbo menerima modifikasi khas bagi mendapatkan output yang lebih tinggi. Antara elemen baharu yang ditampilkan pada penjana kuasa ini ialah X-Mode, yang boleh digunakan bagi laluan off-road.

Secara visual, hanya varian 2.0i menerima bampar baharu seperti mana yang pernah kelihatan di Tokyo pada tahun lalu. Manakala varian 2.0i-P dan XT pula tampil dengan bampar yang sama rekaan dengan model pra-facelift XT. Walau bagaimana pun, varian-varian baharu ini dipadankan dengan gril, lampu belakang, lampu utama dan rim aloi baharu.

2016-Subaru-Forester-2.0i-P-18

Di bahagian dalamnya, kabin (foto 2.0i-P) kini lebih berada dalam kelas yang tinggi, termasuk dengan penampilkan kulit upholstery, paparan berwarna TFT LCD baharu, unit utama double-DIN dengan skrin sesentuh, roda stereng baharu dan tempat duduk berkuasa. Pada sesetengah kawasan pasaran, Forester juga menerima tambahan material kalis bunyi dan cermin yang lebih tebal bagi membantu meningkatkan lagi NVH kenderaan.

Bagi aspek keselamatan, Forester dilengkapi dengan tujuh beg udara (dua di hadapan, sisi dan tirai serta bahagian lutut pemandu), Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), Bantuan Mula Mendaki, kerangka pengukuhan berbentuk-lingkaran, dan ABS (dengan EBD dan BA). Kit keselamatan ini adalah standard untuk semua varian.

Apabila Subaru Forester dilancarkan disini, sekali gus akan memberikan persaingan pada Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan X-Trail dan Mitsubishi Outlander. Namun model mana yang lebih menarik perhatian anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required