Ganti Tambak Johor tidak selesai masalah – Singapura

johor causeway jam bernama pix

Pertengahan Mac lalu, Sultan Johor menggesa pelbagai pihak yang berkepentingan agar mempertimbangkan idea bagi menggantikan Tambak Johor dengan sebuah jambatan.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar berharap rakyat Johor dan Singapura dapat sama-sama memberikan idea bagaimana untuk memperbaiki laluan trafik di Tambak Johor sepanjang 1,056 meter itu.

Hasil maklumbalas dari pihak jirannya, kata mereka, Tambak Johor yang menghubungkan Malaysia dengan Singapura mempunyai kapasiti yang mencukupi dan tidak akan digantikan.

Memetik Menteri Hal Ehwal Luar Dr Vivian Balakrishnan berkata kedua-dua kerajaan telah menjalankan kajian bersama dan membuat unjuran masing-masing untuk mencapai kesimpulan, laporan Bernama dan Channel NewsAsia.

“Tambak itu sebenarnya mempunyai kapasiti yang mencukupi. Menggantikan Tambak bukan penyelesaian,” kata beliau semasa perbahasan Jawatankuasa Bekalan semalam.

Katanya lagi, kedua-dua negara sedang berusaha untuk menangani kesesakan di sempadan.

Dr Balakrishnan juga berkata kedua-dua kerajaan sedang berusaha untuk menambahbaik kesalinghubungan antara kedua-dua negara.

Justeru, kemajuan telah dicapai bagi merealisasikan Sistem Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura dan Sistem Transit Rapip Johor Bahru-Singapura.

Kira-kira 430,000 pengguna menggunakan pusat pemeriksaan darat di Woodlands dan Tuas setiap hari semasa musim perayaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required