Ford Mustang kereta sport terlaris di Jerman untuk bulan Mac – mengatasi Audi TT dan Porsche 911

Ford Mustang Fastback Euro 18

Keputusan Ford untuk mengangkat Mustang sebagai model global nampaknya membuahkan hasil demi hasil. Menurut maklumat yang diterbitkan oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Bermotor Persekutuan Jerman (KBA), sebanyak 780 unit Ford Mustang telah dijual di negara tersebut bulan lalu.

Berdasarkan maklumat tersebut, Mustang menewaskan jaguh tempatan seperti Audi TT (708 unit) dan Porsche 911 (752 unit) serta pesaing lain seperti Jaguar F-Type (138 unit) dan pesaing senegara – Chevrolet Camaro – yang hanya dijual sebanyak 18 unit.

“Masyarakat Jerman telah jatuh cinta dengan Mustang. Memandu Mustang GT di Autobahn (lebuhraya di Jerman tanpa had laju) adalah pengalaman tersendiri bagi mereka yang sukakan kereta,” kata Wolfgang Kopplin, Pengarah Urusan Ford Jerman.

Di UK sahaja, pelanggan perlu menunggu sehingga enam bulan untuk mendapatkan Mustang mereka. Sesiapa yang menempah kereta tersebut pada bulan April hanya akan mendapat kereta mereka pada bulan Oktober 2016. Senarai menunggu yang panjang juga berlaku di Australia.

“Sambutan terhadap kereta tersebut telah diterima dengan sangat baik di seluruh dunia, termasuk dalam pasaran yang besar seperti China dan Amerika Syarikat, jadi ia agak mengambil masa sebelum kami boleh mendapatkan lebih unit untuk pasaran Eropah,” ujar Jim Farley sebelum ini, menjelaskan mengapa masa yang agak lama diperlukan untuk memenuhi permintaan Mustang di pasaran Eropah.

Sementara itu, baru-baru ini Ford Mustang telah dilihat dibawa masuk ke Malaysia, menandakan pelancarannya akan dilakukan tidak lama lagi. Sama ada ‘muscle car‘ ini diterima sama seperti sambutannya di seluruh dunia, hanya akan diketahui selepas itu. Mustang dijangka akan dijual di pasaran Malaysia (harga yang diumumkan pada Jun 2015) pada harga bermula RM435k-RM450k untuk varian 2.3 liter EcoBoost dan RM550k-RM565k untuk varian 5.0 liter V8.

GALERI: Spyshot Ford Mustang di Malaysia

GALERI: S550 Ford Mustang 2.3L EcoBoost, versi Eropah


GALERI: S550 Ford Mustang 5.0 GT Convertible, versi Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required