Peminjam PTPTN sukar dapat pinjaman kenderaan

Proton showroom

Bagi lepasan graduan yang agak liat membayar Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) didapati agak sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada pihak bank. Ini termasuklah pinjaman pembiayaan kenderaan atau pun ingin memohon kad kredit.

Menurut laporan yang disiarkan oleh The Sun, peminjam PTPTN secara automatiknya akan berada dalam pangkalan data CCRIS (Credit Central Reference Information System). Di mana institusi kewangan akan menggunakan pangkalan data tersebut untuk menyemak status individu yang ingin membuat permohonan pinjaman.

Jika didapati rekod pinjaman tidak ‘bersih’ atau pun banyak tertunggak jumlah yang perlu dibayar, maka kebarangkalian untuk memohon pinjaman pembiayaan kenderaan oleh lepasan graduan ini tidak diluluskan oleh pihak bank.

Menurut Ketua Pegawai Pemasaran dan Komunikasi Strategik PTPTN , Mastura Mohd Khalid memberitahu The Sun kadar bayaran rendah bagi pinjaman PTPTN akan disenaraikan dalam CCRIS, di mana jika terdapat kes tunggakan, ia membolehkan si peminjam akan disenaraihitamkan di dalam pangkalan data tersebut.

2015_Perodua_Myvi_Facelift_Premium_X_vs_Advance_-01

Kebanyakan lepasan graduan yang ingin membeli kenderaan pertama mereka, pihak Proton dan Perodua turut menawarkan harga kenderaan yang lebih mampu milik dan berpatutan. Namun disebabkan isu ini, kesukaran untuk permohonan pembiayaan kenderaan yang sukar diluluskan jika terdapat masalah pembayaran balik pinjaman PTPTN, membuatkan hasrat untuk memiliki kenderaan sendiri terbantut.

Malah terdapat jurujual kenderaan turut memberitahu, memang ramai lepasan graduan yang tidak berjaya dalam pemohonan pinjaman ini. Walau pun pada slip gajinya tercatat jumlah gaji yang melayakkannya membeli kenderaan, namun apabila pegawai bank menyemak CCRIS, didapati pemohon tidak membuat bayaran balik PTPTN dan ada yang banyak tertunggak.

Apakah pendapat anda mengenai perkara ini? Adakan anda merasakan tindakan CCRIS ini agak ‘keras’ dan tidak sepatutnya dilakukan pada lepasan graduan? Atau mereka sepatutnya menjelaskan bayaran PTPTN seperti yang dijadualkan sebelum membuat pinjamaan pembiayaan kenderaan? Kongsikan pendapat anda bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required