Bas percuma dikembangkan ke Sepang dan Selayang

selangor smart bus

Bermula bulan hadapan, perkhidmatan bas percuma kerajaan negeri Selangor akan dikembangkan ke Sepang dan Selayang, menurut laporan The Sun. Laluan baharu ini akan meluaskan kawasan yang diliputi oleh perkhidmatan bas percuma tersebut. Perkhidmatan yang dikenali sebagai Bas Selangorku ini diperkenalkan buat pertama kali pada Januari lalu di Subang Jaya, Shah Alam dan Kajang dan kemudiannya dikembangkan ke Ampang dan Kajang.

Perkhidmatan di laluan Sepang akan dimulakan pada minggu ketiga bulan Mei. Dua buah bas yang setiap satunya boleh membawa 40 penumpang dalam satu-satu masa akan digunakan pada laluan sejauh 58.4 km, bermula dari Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang (KLIA) menuju ke KLIA 2, ERL Salak Tinggi, Sungai Pelek dan berakhir di Tanjung Sepat, dengan kekerapan setiap setengah jam.

Menurut presiden Majlis Perbandaran Sepang Datuk Puasa Md Taib, kerajaan negeri telah memberikan sejumlah RM600,000 untuk tujuan pengurusan perkhidmatan bas percuma ini. “Perkhidmatan sebegini memang diperlukan, tetapi kami hanya menyediakan dua buah bas setakat ini untuk laluan tersebut. Jika maklum balas yang diterima adalah baik, kami akan menulis kepada kerajaan negeri untuk meminta lagi bas tambahan,” kata beliau.

Di Selayang, perkhidmatan bas percuma akan bermula pada 1 Mei, dan akan melalui laluan tunggal 30 km. Servis tersebut akan bermula dari Stadium Selayang di Bandar Baru Selayang dan berakhir di Terminal Putra, Gombak, melalui balai polis Gombak, Hospital Selayang, Selayang Baru, Batu Caves, Greenwood dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

“Kami telah mencadangkan empat buah bas dengan kadar kekerapan setiap 30 minit,” kata presiden Majlis Perbandaran Selayang Suliman Abd Rahman. Dijangkakan seramai 20,000 penumpang yang terdiri dari pelajar dan warga emas akan menggunakan perkhidmatan bas percuma ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • ahmad tarmizi b.md ali on Jul 20, 2016 at 10:20 am

    salam,saya nk cadangkan bas selangor percuma diluaskan stadium shah alam ,lagi satu saya cadangkan tutup perkhidmatan 12.00,saya harap pihak tuan pertimbangkan cadang tuan saya

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • ATHIRAH HUSNA on Aug 08, 2016 at 7:04 pm

    Waktu operasi dari pukul berapa ke pukul berapa ? KLIA-SG.PELEK

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required