VIDEO: Nissan Kicks 2016 – sebuah lagi pencabar Honda HR-V dalam pasaran SUV segmen-B

Nissan telah menyiarkan video Nissan Kicks, sebuah lagi SUV segmen-B yang bakal menyertai Honda HR-V dan Mazda CX-3. Video yang bertajuk “Ride to Intensity” menampilkan Kicks yang sedang beraksi. SUV kompak keluaran Nissan ini akan dijual di lebih 80 negara, bermula dengan pasaran Brazil.

Selain dari memulakan pasarannya di Brazil, Kicks juga dipilih sebagai kenderaan rasmi untuk Sukan Olimpik dan Sukan Paralimpik Rio 2016. Tambahan lagi, Kicks juga akan mula diproduksi di kilang Nissan Resende, Rio de Janeiro lewat tahun ini.

Seperti yang ditunjukkan pada imej rasmi Nissan, Kicks menampilkan rupa luaran dengan gril hadapan V-motion, lampu hadapan dan belakang boomerang, dan juga bumbung yang kelihatan seolah-olah terapung.“Aliran dinamik dan bentuk badan yang besar adalah kontras dengan sudut-sudut tajam dan ini turut memperincikannya. Kami menggelarnya geometri emosional,” kata Pengarah Rekabentuk Esekutif Nissan, Mamoru Aoki sebelum ini.

Pada bahagian hadapan, penumpang disajikan dengan rekaan papan pemuka baharu Nissan yang menampilkan unsur Gliding Wing. Ia turut dilengkapi dengan skrin sesentuh tujuh-inci untuk sistem infotaimen pada konsol tengah. Roda stereng kereta ini juga menampilkan rekaan rata pada bahagian bawah untuk menonjolkan imej yang lebih premium. Nissan juga menyatakan “bahagian penumpang belakang kereta ini menjanjikan yang terbaik dalam kelasnya, walaupun mempunyai rekaan bumbung belakang seperti sebuah coupe.” Ia juga didakwa mempunyai ruang kargo yang paling luas berbanding pesaing sekelasnya.

Kicks dilengkapi dengan monitor pandangan sekeliling dan pengesan objek bergerak. Sistem tersebut terdiri dari empat buah kamera yang diletakkan disetiap sudut crossover ini, bagi mengesan halangan dan bahaya serta akan memberi amaran kepada pemandu. Sebagai segmen pertama seumpamanya dalam rantau itu, tawaran ini adalah sebahagian dari visi Nissan Intelligent Mobility.

Nissan masih belum mengumumkan spesifikasi dan perincian serta unit janakuasa SUV ini, dan hanya akan diumumkan tidak lama sebelum pelancaran sebenarnya. Tetapi boleh dijangkakan ia akan dikuasakan dengan enjin petrol 1.6 liter empat-silinder tanpa induksi paksaan berkuasa 110 hp dan dipadankan sama ada dengan kotak gear lima-kelajuan manual atau CVT automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required