AWAS akan dilengkapi dengan teknologi lebih canggih

AES_Camera

Ketua setiausaha Kementerian Pengangkutan Datuk Saripuddin Kasim menjelaskan kelainan yang akan ditampilkan pada sistem demerit Kejara yang baharu berbanding sistem terdahulu adalah sistem teknologi yang digunakan, termasuk penggunaan kamera yang lebih bagus, menurut laporan The Star.

Menurut beliau, sistem manual yang digunakan sebelum ini membolehkan pesalah mempertikaikan kesalahan mereka. Situasi tersebut bakal berubah apabila Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) mula beroperasi kelak. Beliau menjelaskan gabungan teknologi baharu dengan sistem demerit akan menangani kes sedemikian.

“Kami menggunakan sepenuhnya teknologi ini dan ia akan membuatkan implementasi sistem demerit akan menjadi lebih efisien,” kata beliau. Kementerian Pengangkutan akan membentangkan sistem demerit baharu tersebut pada sesi perbahasan di Parlimen bulan ini. Implementasi sistem tersebut pula dijadualkan akan berjalan sebelum berakhirnya tahun ini, jelas Saripuddin.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan pada Februari lalu, pemandu yang membayar saman atau pun tidak, markah mereka masih akan dipotong jika didapati telah membuat satu kesalahan lalu lintas. Beliau turut mendedahkan setiap pemandu akan bermula dengan 20 markah pada rekod mereka, dan jika ia makin berkurangan, kemungkinan besar lesen memandu mereka boleh dibatalkan.

Saripuddin juga mengatakan sistem yang diperbaharui ini hadir hasil usahasama dengan semua pihak yang berkepentingan dari organisasi bukan kerajaan dan jabatan kerajaan sendiri. Sistem tersebut juga dikatakan hasil daripada pengalaman yang dipelajari dari negara lain.

“Tujuan kami bukanlah untuk menghukum, tetapi untuk memupuk budaya keselamatan jalan raya yang baik dan mematuhi undang-undang trafik,” ujar Sarupudiin berhubung sistem baharu tersebut. Disamping itu, menurut Liow pula sistem tersebut turut dapat menyelesaikan masalah rasuah kerana saman akan dikeluarkan oleh komputer dan kurangnya pembabitan individu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required