Ferrari GTC4Lusso buat penampilan sulung peringkat Asia Timur dan prebiu untuk ASEAN di Jepun

Ferrari-GTC4Lusso-Japan-premiere-8-e1462901315966_BM

Ferrari FF versi facelift dan diberi nama baharu, Ferrari GTC4Lusso yang diperkenalkan di Geneva Mac lalu, kini secara rasminya mendarat di Asia Timur setelah diperkenalkan di Jepun buat pertama kali.

Ferrari turut mengundang jurnalis dari ASEAN dalam acara tersebut sebagai prebiu untuk pasaran rantau tersebut. Walaubagaimana pun, tiada lagi pengumuman dibuat bila tarikh sebenar kereta sport dari Itali tersebut akan sampai ke Malaysia.

Hanya jangkaan yang diberikan, di mana GTC4Lusso mungkin akan tiba untuk pasaran Asia Tenggara lewat tahun ini atau awal tahun hadapan. Harga untuk pasaran Malaysia juga masih lagi belum diumumkan memandangkan tempoh jangkaan tersebut dilihat masih jauh.

Dalam majlis pelancaran tersebut juga turut ditampilkan model klasik 250 GT Berlinetta Lusso dan 330 GTC, di mana DNA pembinaan GTC4CLusso diambil terus dari kedua-dua buah Ferrari GT empat tempat duduk berkenaan.

Ferrari-GTC4Lusso-Japan-premiere-52_BM

Ferrari GTC4Lusso terus mengekalkan konfigurasi empat tempat duduk, pacuan semua roda dan bentuk badan jenis shooting brake sama seperti FF. Ia disasarkan untuk memenuhi kehendak pemandu yang mahukan Grand Tourer selesa tanpa mengorbankan prestasi sebuah Ferrari sebenar.

Dimensi kereta ini diukur dengan 4,922 mm panjang, 1,980 mm lebar dan tinggi 1,383 mm. Pada bahagian luaran, ia menampilkan lampu hadapan baharu yang direka hampir seiras dengan lampu hadapan 488 GTB. Gril hadapan baharu dengan liang kemasukan bersepadu mampu untuk meningkatkan kecekapan pada unit radiator, begitu juga dengan liang udara pada kedua-dua fender hadapan yang diinpirasikan dari rekaan pada 330 GTC. GTC4Lusso dilengkapi dengan roda berdiameter 20-inci, dibalut dengan tayar berukuran 245/35R20 dihadapan dan 295/35R20 pada bahagian belakang.

Bebanding FF, bahagian belakang FF dilengkapi dengan spoiler belakang baharu, diffuser tiga bahagian baharu, dan juga sepasang lampu belakang berkembar yang lebih segar. Rekaan semula ini memberikan rupa baharu untuk GTC4Lusso yang lebih menarik dan dinamik.

Bahagian dalaman GT empat tempat duduk ini kekal dengan konsep mewah. Material dan kemasan yang digunakan juga adalah lebih premium dan lebih diperhalusi.

Sistem infotaimen juga diperbaharui dengan skrin sesentuh bersaiz 10.25-inci, manakala susunan suis-suis kawalan utama pada papan pemuka juga direka semula agar ia lebih mudah untuk digunakan. GTC4Lusso turut menampilkan roda stereng yang lebih kecil, seiring dengan pemadanan beg udara yang turut dikecilkan.

Nisbah mampatan pada enjin F140 6.3 liter V12 telah ditingkatkan kepada 13.5:1, membolehkan ia menjana sejumlah 680 hp pada takat 8,000 rpm dan tork maksima pada takat 5,750 rpm. Ini bermakna, nisbah mampatan yang dinaikkan tersebut mengekstrak 30 hp dan 14 Nm lebih dari angka asal pada FF.

Enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear klac-berkembar tujuh-kelajuan F1 DCT, membolehkan GTC4Lusso memecut dari sifar ke 100 km/j dalam masa hanya 3.4 saat dan mencapai kelajuan maksima 335 km/j. Dengan berat keseluruhan 1,920 kg, kereta sport ini menggunakan 15 liter petrol untuk setiap 100 km perjalanan.

Sistem pacuan empat roda 4RM turut dirombak semula. Ia kini dikenali sebagai 4RM-S di mana ia turut dilengkapi dengan sistem stereng semua roda.

Ferrari GTC4Lusso turut dilengkapi dengan sistem Side Slip Angle Control, yang membolehkan pecutan lebih awal dilakukan semasa keluar dari selekoh di mana sistem tersebut menggabungkan kawalan dari unit differential elektronik (E-Diff) dan penyerap hentak aktif SCM-E.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required