Pembinaan DASH tetap akan bermula Ogos ini

dash

Pembinaan Lebuhraya Damansara-Shah Alam (DASH) tetap akan bermula pada Ogos ini, walaupun penjajaran terakhir projek tersebut masih lagi menunggu lampu hijau dari kerajaan negeri Selangor yang sekarang ini sedang dalam peringkat terakhir menyelesaikan masalah berhubung penduduk yang terjejas berikutan pembinaan lebuhraya tersebut, lapor Malay Mail.

“Kerajaan masih lagi menunggu Majlis Bandararaya Petaling Jaya (MBPJ) untuk menggezetkan projek tersebut ke dalam pelan tempatan 2 Petaling Jaya. Berdasarkan pelan kami, jika tiada bantahan, pembinaan projek DASH akan bermula pada Ogos 2016.” kata Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof pada Mac lalu.

Walaubagaimana pun, ahli majlis esekutif negeri Selangor, Elizabeth Wong dilaporkan berkata sebelum ini, “pembinaan lebuhraya tersebut telah mendapat kelulusan dari pihak Shah Alam. Bahagian yang menjadi pertikaian adalah pada bahagian terakhir, yang betul-betul terakhir. Masih lagi terdapat keputusan exco yang memerlukan perhubungan berterusan.” Beliau juga menambah Kerajaan Persekutuan sudah pun boleh memulakan projek tersebut pada bahagian yang tidak mempunyai apa-apa masalah.

“Jika mereka mahu mulakan, mereka boleh mulakan di Shah Alam terlebih dahulu, mereka boleh mulakan di bahagian lain yang tiada bantahan, tetapi (bahagian terakhir) masih lagi perlu dibincangkan dan ia akan dimulakan tidak lama lagi, jadi kami boleh menyelesaikan sebarang pertikaian dan menyelesaikan isu ini. Projek tersebut merupakan projek persekutuan, jadi bila mahu dimulakan adalah terpulang kepada mereka,” jelas Wong.

DASH-01

Wong memberitahu perbincangan berkenaan seharusnya diadakan antara penduduk yang terjejas dengan projek tersebut dan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Selangor (JPBD) pada Mac lalu. “Ia seharusnya diadakan pada Mac tetapi secara jelasnya tidak berlaku, jadi diharapkan, ia akan dilakukan tidak lama lagi,” kata Wong.

Mac lalu, ahli majlis MBPJ Lee Suet Sen mengesahkan kerajaan negeri Selangor sudah pun meluluskan projek DASH dan jajaran yang dicadangkan sudahpun dimasukkan semula ke dalam pelan tempatan 2 PJ tahun lalu, diikuti dengan penyingkiran sementara.

Ini bermaksud, peringkat terakhir penjajaran masih lagi boleh dirombak, menurut Lee. “Bahagian terakhir lebuhraya tersebut di dalam pelan masih lagi belum diputuskan menunjukkan sebarang pelarasan masih boleh lagi dibuat, di mana ia adalah Damansara Perdana. Jadi kami akan membiarkan syarikat konsesi untuk berunding dengan penduduk yang terjejas dalam isu ini,” kata Lee beberapa bulan sebelum ini.

Projek lebuhraya tiga-lorong dua hala berjarak 20.1 km tersebut akan bermula di persimpangan Puncak Perdana U10 Shah Alam sehingga ke persimpangan Penchala di Mutiara Damansara. Lebuhraya yang bernilai RM115 bilion tersebut akan mempunyai 12 persimpangan dan menghubungkan pengguna jalan raya ke Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) dan Lebuhraya Sprint.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required